Den nyeste inkarnasjonen av Xbox One ble lansert tidligere denne uken. Omtrent samtidig slapp 343 Industries en større oppdatering til Halo 5, med navnet "Overtime". Hovednyheten er en grafisk ansiksløftning, nemlig ved at Halo 5 nå kjører i 4K-oppløsning. En kanskje like stor, og uvarslet, nyhet er den at man nå kan laste ned et program til Windows 10 som lar deg kjøre en lokal server for Halo 5. Skikkelig LAN-spilling er med andre ord tilbake i Halo-universet! Og ikke nok med det: spillmodusen "Oddball" gjør (endelig) et comeback, og våpenjusteringene 343 Industries har testet over de siste ukene blir nå gjort gjeldende over hele fjøla.
Lanseringen av "Overtime"-oppdateringen gikk imidlertid ikke helt smertefritt. En rekke spillere klaget kort tid etter lansering på at ytelsen i flerspillerdelen var for dårlig, slik at blant annet treff ikke ble registrert. Over det siste døgnet har 343 Industries foretatt justeringer på serverne for å forsøke å løse problemet, i tillegg til at de slapp en liten ekstra patch ("hotfix") til Halo 5. I tillegg til å løse enkelte små problemer med "Overtime"-oppdateringen, så sletter denne hotfixen en del ubrukt materiale, slik at Halo 5-installasjonen blir redusert i størrelse med ca. 10 gigabyte (!!).
I forbindelse med lanseringen av Xbox One X var det ikke bare Halo 5 som fikk en overhaling. Halo Wars 2 fikk en full 4K-oppdatering, og gode, gamle Halo 3 - det bakoverkompatible originalspillet, ikke MCC-versjonen - fikk en visse grafisk ansiktsløfting. Sistnevne kan dere se resultatet av i denne videoen: