For en tid tilbake ble spillet Halo Online avslørt. Det skulle i første rekke være et "free to play" Halo-spill for det russiske markedet, med muligheter for en lansering i vesten etterhvert. Dette fikk naturlig nok en del Halo-fans til å tenne på alle plugger, og da særlig PC-folket som har ventet på et nytt Halo-spill til sin plattform i mange år. Når spillet Halo Online like deretter ble lekket, siden det ved en glipp var mulig å registrere seg på spillets russiske nettsider og laste ned spillfilene, satte moddere raskt i gang med å prøve å få spillet til å funke.
Etter bare noen dager så man resultater. Modderne hadde gjort det mulig å laste de får brettene som fulgte med denne tidlige utgaven av Halo Online, men det var kun mulig å løpe rundt alene. All form for flerspiller var utilgjengelig, siden Halo Online baserer seg på sentrale servere for matchmaking, spillerprofiler, og så videre. Men PC-spillerne ga ikke opp. Spillet er tross alt basert på Halo 3, og mange moddere kjenner etterhvert spillets kode svært godt.
I løpet av helga kom det store gjennombruddet: Halo Online kan nå spilles over "system link". Dermed kan man også spille over nett via såkalt "VLAN tunnelling" - ikke ulikt hvordan man spilte Halo 1 over nett via programmet XBoxconnect.
For å spille over nett trenger man spillfilene (som ikke lenger er tilgjengelig fra kilden, men kan lastes ned via mindre lovlige kanaler), en multiplayermodifikasjon med navn "Eldewrito", og et tunnelingprogram som det populære Evolve. Se for eksempel denne guiden for flere detaljer. Se også en liten gameplayvideo fra spillet like nedenfor: