Nylig, i et lengre, eksklusivt intervju med Eurogamer går 343 Industries lengre i å fortelle om hva de tenker med Halo 5: Guardians enn hva de gjorde under E3.
Intervjuet innledes med en diskusjon om Spartenen ved navn "Agent Locke", som vil spille en sentral rolle i Halo 5. Så sentral faktisk, at han figurerer øverst på det foreløpige coveret til Halo 5 (høyre).
Gjennom høstens Master Chief Collection, som inkluderer en "epilog" til Halo 4, samt TV-serien Halo: Nightfall, vil vi få et innblikk i hvem denne "Agent Locke" er og hva som er hans forhold til velkjente Spartan-117. Sistnevnte vil i følge 343i fortsatt være "the star of the show", men at historien i alle fall delvis vil spille seg ut i samspillet mellom de to karakterene.
Avslutningen i Halo 4 nevnes videre som planlagt, siden 343i ønsker å fortelle en spesiell historie i Halo 5. De vil fortelle historien om en Master Chief som slites mellom det han søker etter og det UNSC ønsker at han skal gjøre. Det er inn i dette bildet at "Agent Locke" vil spille en rolle, antagelig som UNSC sin representant i jakten på Master Chief eller noe slikt. Detaljene kjenner vi ikke enda.
Når det gjelder TV-serien Halo: Nightfall, så hinter intervjuet til at den vil bli koblet til Halo 5 på mer enn en måte. Tanken er visstnok at TV-serien skal lanseres omtrent samtidig som Halo 5, høsten 2015, og det vil være en interaktiv kobling mellom de to. Nøyaktig hva det er snakk om får vi ikke vite, og flere detaljer blir lovet på ComiCon.
Når det gjelder flerspillerdelen av Halo 5 er det også lite konkret å spore. Men, intervjuet inneholder et par interessante sitater om den generelle tilnærmingen 343i har til flerspiller nå, og ha de ønsker å oppnå med beta-testen:
We'll be adding a lot of new things in Halo 5, but we want to talk to classic Halo fans about what makes a great Halo experience, and we think we're going to get a lot of good data from them ...
And it's a real beta. Sometimes a beta is maybe a good way to test performance on your network. We'll be looking at every single aspect of how people play this, and we have a lot of time to actually take meaningful feedback.
We're trying to mine it for all the data we can get. Not just network data or performance data. It's like, how are people playing? How are they adapting to the new features? How are they dealing with new weapons? There will be a huge amount of data for us to look at.
- Frankie O'Connor, 343 Industries