De siste dagene har vært preget av svært mye Halo 4-nyheter, og samtidig for liten tid for undertegnede til å rapportere om dem. Dette innlegget er et forsøk på å rette opp denne skjevheten. Og la oss da starte med det viktigste: 343 industries meldte i natt via Twitter at Halo 4 har "gone gold". Dette betyr at Halo 4 er helt ferdig, og er i ferd med å sendes sendt til sertifisering og trykking.
Like før denne nyheten sprakk ble denne ukens Halo-bulletin lagt ut. Som de tidligere ukene er det Halo 4s våpen som står i fokus, og denne gangen var uten kommet til den nye rasen "Promotheans". Endelig får vi vite alt vi har lurt på av detaljer om disse våpnene, og litt til. Dessuten har 343i tatt seg tid til å sy sammen en video som viser alle våpnene "in action":
Dessuten inneholder denne ukes bulletin en podcast om Halo 4s "sandbox" - våpen, armour abilities og kjøretøy. En rekke viktige skikkelser deltar i podcasten, som diskuterer en rekke interessante temaer, blant annet det nye AT-ST/mech-aktige kjøretøyet i Halo 4. Podcasten er også særlig anbefalt for de av dere som er interessert i spillutvikling.
Videre har det blitt avslørt at gode gamle Valhalla dukker opp i en oppusset versjon i Halo 4:
Tilsvarende videoer har også gitt os mer informasjon om "Flood"-spillmodusen i multiplayer, takket være to nye videoer som har blitt lekket på nettet:
Dessuten har MLG annonser flere detaljer om sin kommende Halo 4-turnering, som spilles helgen 2. til 4. november - før den offisielle lanseringen. Blant annet kan de avsløre at gamle kjenninger som OGRE1 gjør comeback som spiller, mens veteranene Walshy og Bravo skal kommentere herligheten.
Om ikke det var nok, så har det - I ly av flommen av Halo 4-nytt - dukket opp ferske innblikk i utviklingsprosessen bak Halo Wars (av alle ting!). Noen tidligere ansatte hos Ensemble, som utviklet Halo Wars i samarbeid med Bungie, har snakket med pressen om friksjonen som oppstod mellom de to spillstudioene. I følge dem mente Bungie at et Halo-strategispill innebar en ren melking av serien. Hvordan samarbeidsklimaet deretter utviklet seg kan dere lese mer om på shacknews.com.