Ut i fra pollen, posting i diverse forum og mer, bestemte jeg meg for å ta ett oppgjør med manges usannsynlige tro på hva som kan komme som Download Content.
Les mer for en "analyse" om hva som kan og vil komme, og hva som helt sikkert ikke kommer... Mange har urealistiske forventninger til Halo 2's nedlastbare tilegg. Ut ifra den erfaringen jeg har med Halo 1, Halo PC og generelt fra Bungie skal jeg prøve å forklare hva som kan, og ikke kan gjøres. Aller først er det viktig å nevne følgende: Halo 2 bygger fortsatt på samme grafikkmotor som Halo 1, selv om den er sterkt videreutviklet. Defor er HaloCE, den modifiserte versjonen av Halo PC, som Gearbox laget så communityet kunne modde ting og tang et godt speil på hva vi kan se av innhold.
I pollen vi har kjørt en stund, tror like mange at vi får se nye maps, våpen og kjøretøy. 11% tror også at siste del av singelplayeren kommer som DLC. Aller først skal jeg se på singelplayeren: Dette er mer eller mindre helt usannsynelig. Alle maps i Halo, både på SP og MP inneholder ALL info. Det vil si at alle teksturer, lyder, fysikk og mer til for eksempel SMGen finnes på hvert enkelt map. Disse filene kalles .map-filer, og inneholder alt som har med et map å gjøre. Derfor er singelplayerbrettenes .map-filer enorme. På Halo 1 var disse ofte rundt 100mb, noe som vil ta ca. 30 min å laste ned for en med ok bredbånd. Dette vil da også ta opp mye plass på HDen, og Halo 2 mapsa er nok mye større, da de inneholder med kompliserte teksturer, og mapsa er generelt større. Det er derfor ikke praktisk mulig å legge til SP-content.
Når det gjelder nye MP maps, så er det helt sikkert. Nye våpen derimot, blir værre. Det er mer eller mindre sikkert at eventuelt nye våpen KUN vil kunne finnes på de nye mapsa. Dette fordi at, som sagt tidligere, all data om våpnene er i alle .map filene. Disse filene ligger på DVDen, og caches hver gang du spiller. Med andre ord må de skrive om hele cache-rutinen og andre deler av koden for å tillate endringer i .map filene, siden de lastes til HDen på nytt stadig vekk. Men, muligheten er der. Det samme gjelder også nye kjøretøy. En annen hindring for begge de overnevnte er å inkludere de i UI.map, som er filen som har med menyene å gjøre. UI.map styrer f.eks. menyen der du velger hvilket kjøretøy sm er på hvilket map, og hvilket våpen man skal starte med. Å inkludere de nye tingene her vil også være et problem. Når det gjelder Bungies holdninger til slike former for DLC, tror jeg at de vil avstå fra å lage noe slikt. I tilfelle blir det nok kun flammekasteren, som man kan hacke frem i Halo 2 (det kunne du også i Blood Gulch på Halo 1), og den var nesten er ferdig før de ga den opp.
Når man ser over de tekniske problemene, og Bungies holdninger, ser jeg kun nye maps, med samme innhold som før som den eneste muligheten. Dette er også bekreftet fra Bungie. Oppdateringer av spillelistene er også mye mulig. Per dags dato har avstemningen for MLG playlist nådd 3000 stemmer. Dette er 3 ganger så mye som Team Slayer playlisten fikk, før den ble lagt til. Oppdateringer av selve .xbe-fila (Halo 2 sin exe fil på en måte) kommer også, og dette vil fikse ting som glitcher og annet som har med kjernen i spillet å gjøre.
Håper det har blitt litt klarer for dere hva dere kan forvente, og jeg regner med vi slipper mindre mas om urealistiske ting. Det er nok bedre med en mer nøktern holdning, og så får dere heller bli overrasket om de kommer med noe utover dette.
Har dere spørsmål, eller bare vil diskutere mine gjetninger, skriv gjerne kommentarer til denne artikkelen, og jeg skal prøve å svare på alle spørsmål som mulig :)
- Stian Øby Johansen
DLC og hva vi kan forvente
- Skrevet av: Stian Øby Johansen