Lenge har det vært uklart hvilken retning Halo-serien ville ta. Halo: Infinite var en skuffelse, og 343 Industries har ikke klart å følge opp sin lovnad om å konkurrere med de beste "live service"-spillene på markedet. Det var uklart om noen nye spill var på vei, og det har til og med gått rykter om at 343 Industries stod i fare for å bli lagt ned.
I en kunngjøring publisert i natt får vi endelig en del svar. Under tittelen "A New Dawn" beskrives det et klart retningsskifte for Halo-serien. Spillstudioet skifter navn fra 343 Industries til "Halo Studios", som ledd i en større reform. Spillmotoren "Slipspace", som ble utviklet spesielt for Halo: Infinite, skrotes. Istedenfor skal fremtidige Halo-spill utvikles med utgangspunkt i Unreal Engine, som brukes av en lang rekke spill. Vi får også vite at flere spill er under utvikling, uten at det avsløres noen detaljer. De vil bli klare når de blir klare, er mantraet.
En viss smakebit får vi likevel. I prosessen frem mot denne beslutningen har de arbeidet med et internt utviklingsprosjekt, der de har forsøkt å gjenskape Halo-seriens karakteristiske utseende og spillopplevelse i Unreal Engine. Noen bilder av dette er tatt inn i kunngjøringen. I tillegg er det lagt ved en drøyt seks minutter lang video med noen korte klipp fra forskningsprosjektet "Foundry", samt intervjuer med sentrale folk hos det som nå heter Halo Studios: