I en lang artikkel publisert av VICE denne uka, som bør være obligatorisk lesning for alle Halo-fans, får vi et innblikk i utviklingen av Halospillene fra 1998 til i dag. Artikkelen er satt sammen av intervjuer med mange av de aller mest sentrale personene som var involvert i utviklingen av Halo-spillene. Gjennom disse intervjuene får vi et dypt innblikk i hvordan utviklingen foregikk, og særlig hvilke utfordringer Bungie og 343 Industries støtte på underveis.
Det er rett og slett en imponerende samling sentrale skikkelser bak Halo-serien som får snakke (relativt) fritt: Alex Seropian (grunnlegger av Bungie), Jaime Griesemer (sentral under alle Bungies Halospill, og mannen som fant ut hvordan en FPS kan spilles med en gamepad), Marty O’Donnell (lyd- og musikksjef for H1, H2, H3, og Reach), Marcus Lehto (art director for Bungie og "faren" til Master Chief), Joeseph "Joe" Staten (kanskje det mest sentrale kreative hodet bak Halo-seriens historiedel), Ed Fries (mannen hos Microsoft som hadde ansvaret for deres oppkjøp av Bungie), Paul Bertone (lagde brett til H1, design lead for H2 og H3), Max Hoberman (flerspilleransvarlig for H2 og deler av H3, nå leder av Certain Affinity), Frank "Frankie" O’Connor (communityansvarlig under Halo 2, deretter mer og mer involvert i kampanjedelen av spillene), Dan Ayoub (prosjektleder for Halo: MCC), Kiki Wolfkill (executive producer for H4), Josh Holmes (creative director for H4, sentral i utviklingen av H5), og Tim Longo (creative director for H5).
Intervjuene med alle disse er klippet sammen slik at vi tas med på en kronologisk ferd gjennom Halo-historien, og blir med på utviklerteamets oppturer og nedturer underveis. Ganske mye av det som fortelles er kjent fra før av, for eksempel den enormt trøblete utviklingen av Halo 2. Men det har aldri tidligere blitt samlet på ett sted på denne måten. Det er dessuten mye nytt å lese, særlig om de første fem spillene (H1-H4 og Reach). For eksempel er det mye interessant, og så vidt meg bekjent nytt, å lese om problemene i forbindelsen med utviklingen av Halo 3.
Det som kanskje overrasket meg mest er allikevel det som blir fortalt om Halo 2 sin flerspillerpatch. Patchen, som bare noen få måneder etter lansering fullstendig rebalanserte alle våpnene, ble gjort nødvendig på grunn av en skikkelig tabbe. Et par uker før lansering hadde nemlig Jason Jones og Jamie Griesmer rebalansert alle våpnene for å få de til å fungere i kampanjen, uten å ta hensyn til hvilke konsekvenser dette ville få for flerspillerdelen (!).
Når vi kommer til Xbox One-æraen er det en betydelig mindre åpenhet fra intervjuobjektenes side. Det er forsåvidt forståelig. Ofte trengs det avstand og/eller at noen bytter jobb før de tør å snakke fritt om problemer og uenigheter. Men, med tanke på hvor mye det snakkes om problemene under utviklingen av H1, H2, H3, og H4 er påfallende at Master Chief Collection bare blir nevnt i forbifarten. Riktignok innrømmer Dan Ayoub at tiden etter lanseringen var "was [a] very dark time, personally", men vi får aldri noe innblikk i hva som faktisk gikk galt. Det nærmeste vi kommer er dette:
We were surprised by a few things, once the Collection was released. We found things happening in the real world that we didn’t see in testing: matchmaking problems, and a lot of user frustration. So you’ve got a very tired team coming off the project, surprised by what’s happening and, quite frankly, every person on that team was heartbroken. We had this mantra throughout the course of development of delighting the customer. We wanted people to see it and be like, “Oh my God, this is just a treasure trove of Halo.”
That was very dark time, personally. We needed to make it right, and we weren’t going to stop until we had. But it was really hard to live through. But, looking back at what we did in the past informs what we do in the future, and we learned things through the course of that to make Halo 5 better.
Undertegnede er naturlig nok skuffet over at vi ikke får vite mer om hva som skjedde med MCC. Jeg er oppgitt over at de enormt mange problemene med MCC blir beskrevet som overraskende. Og jeg blir lettere irritert av å lese at Dan Ayoub regelrett lyver når han sier "we needed to make it right, and we weren't going to stop until we had." For tvert imot, det var nettopp å stoppe de gjorde. Den siste patchen av betydning til MCC kom i slutten av mai 2015. Patchen i oktober, 4 måneder senere, inneholdt bare småplukk. Fortsatt gjenstår det bokstavelig talt hundrevis av bugs. Reddit har en ufullstendig liste, og Rhys Weir's artikkel hos Teambeyond fra mai 2015 m/tilhørende bugliste er fortsatt ganske presis. For H1 (MCC) finnes det til og med en dedikert nettside - Halobugs.com - med oversikt over problemene.
Det eneste som letter på humøret da er mitt svake håp om at noe av grunnen til at 343i-folk stiller til nettopp en slik intervjuartikkel er at de skal vise frem en "reboot" av hele MCC på E3 om en drøy uke. Noen vil kanskje mene at det er som å tro på nissen. Men, om de skal "make it right", er det det minste vi bør forvente fra 343 Industries.