Halo anniversary er en virtuell mimretur for alle oss som startet vårt Halo eventyr i 2001. For alle andre som ikke fikk oppleve Halo CE-magien så er dette en gylden mulighet til å få med seg hvordan det hele startet.
Spillet bruker reach-grafikkmotoren, men opprettholder spillfølelsen og fysikken fra Halo CE, så alt føles nesten likt. Så det er bare å ta resten av dagen fri og gjøre seg klar til en lang natt med gamle minner for noen, og det å oppdage noe nytt og helt spesielt for alle andre.
Basic training
Når man starter opp Halo anniversary kommer man til en enkel og oversiktelig meny.
Du har "campaign" som normalt førstevalget. Her kan du oppleve starten på eventyret “Halo” i enten “Classic” utseendet eller “Remastered” utseendet (du kan bytte mellom disse mens du spiller). Tilbake til menyen så er neste valg “Halo: Reach Anniversary Multiplayer”. Her tar du turen for å teste ut den nye kartpakken til Halo:Reach. Denne kan enten spilles rett fra DVDen, eller lastes inn på harddisken. Sistnevnte lønner seg med tanke på at du kun kan spille de nyeste kartene fra Halo:Anniversary discen.
Du har "campaign" som normalt førstevalget. Her kan du oppleve starten på eventyret “Halo” i enten “Classic” utseendet eller “Remastered” utseendet (du kan bytte mellom disse mens du spiller). Tilbake til menyen så er neste valg “Halo: Reach Anniversary Multiplayer”. Her tar du turen for å teste ut den nye kartpakken til Halo:Reach. Denne kan enten spilles rett fra DVDen, eller lastes inn på harddisken. Sistnevnte lønner seg med tanke på at du kun kan spille de nyeste kartene fra Halo:Anniversary discen.
Neste valg er “Halo Waypoint” som tar deg nøyaktig til det som titetlen sier. Her kan du sjekke hvordan du ligger an med achievements i alle Halo spill og du kan sjekke siste nytt på Halo fronten. Til sist i menyen har du “Extras” hvor du kan se “Terminals” filmene dine, library (kinect) og rulleteksten. “Terminals” er gjemt rundt omkring i campaign, så for å få tak i filmene må du sette deg i “try-hard” modus og lete grundig.
Før du starter noe som helst anbefaler jeg deg sterkt å finjustere noen innstillinger. Når du er på hovedmenyen kan du enkelt trykke “start-knappen” for å justere kontrollerinnstillinger til akkurat det samme du bruker på Halo:Reach. De har da lagt til for eksempel “bumper jumper” som ble veldig populært etter Halo 3. Dette er jeg personlig veldig fornøyd med at de har gjort.
Du kan også justere bilde innstillinger og Kinect. At Halo anniversary skulle være kompatibelt med Kinect var noe som gjorde meg veldig spent og etter 10 minutter med testing var det smil fra øre til øre - for dette var virkelig moro. Bare det å si “Pause Game” for å komme til pausemenyen var veldig moro de første gangene. Kinect forstår dog imidlertid ikke norsk , så engelsk må til for å få nyte dette. Når du har funnet riktig kontrollinnstillinger, justert skjerminnstillingene og fått satt opp Kinect da er du virkelig klar for å hoppe ut i eventyret som er Halo C.E.
Campaign
Aller første du ser er “UNSC Pillar of Autmn” i Halo:Reach-grafikk føler man med engang minnene strømme tilbake. Alt er like bra som du husker det, eller kanskje hakket bedre. Når man har kommet ordentlig i gang etter 10 - 15 minutter med MYE skifting mellom “Classic” utseendet og “Remastered” utseendet, så begynner man å konsentrere seg litt mer om selve spillingen. Og det skuffer (selvfølgelig) ikke.
De fleste av oss kjenner historien, men en liten oppfriskning skader ingen. Spillet begynner umiddelbart etter “Halo:Reach” . Det første du ser er “UNSC Pillar Of Autumn” som akkurat har kommet ut av slipspace i nærheten av en mystisk ring-formet romstasjon kalt “Halo” av The Covenant. En covenant flåte angriper Pillar of Autumn og skader skipet hardt. Kapteinen på skipet, Jacob Keyes, forbereder seg til å lande skipet på “Halo”. Samtidig rømmer Master chief og Cortina i en “escape-pod” for å holde informasjon om jorden unna “The Covenant”. De suser mot ringen og krasj lander. Når Master chief våkner er han og Cortana de eneste overlevende. Nå starter virkelig eventyret..
Ny Halo:Reach-kartpakke
Dette er noe Halo:Reach absolutt trenger. Spillet har ikke levd opp til sine forgjengere i følge et stort flertall av fans. Dette er absolutt noe jeg personlig tror kan redde Reach. Alle kartene kommer i 2 versjoner. Den ene versjonen har det orginale navnet og utseendet, mens den andre versjonen har nytt navn og blitt endret litt for å tilpasse det hele til Reach-motoren. I denne delen av anmeldelsen kommer det til å stå litt fakta om hvert kart og litt personlig innspill etter første test.
BEAVER CREEK/BATTLE CANYON
Dette er en bane jeg vet veldig mange har savnet og jeg er en av dem. Den klassiske versjonen er lik på en prikk som den gode gamle Beaver Creek vi alle kjenner, så lenge du ser borifra de grafiske oppgraderingene selvfølgelig. Det eneste som er litt anderledes er den store treroten mitt på banen som nå er mye enklere å bestige. Jeg sier ikke nei takk til dette i det hele tatt. Den nye versjonen, “Battle Canyon”, har introdusert huler til denne banen. Det virker som om dette kan bli noe bra, men må si jeg foretrekker den klassiske versjonen. Så å si alle gametypes kan spilles på denne banen og det er anbefalt å være alt fra 2 - 8 spillere.
HEADLONG/BREAKNECK
Denne banen har jeg veldig gode minner fra Halo 2 dagene.
Det er utallige “Big Team Battles” jeg har spilt på denne banen. Den klassiske versjonen holder seg til det gode gamle utseendet og jeg gleder meg til denne kommer ut i "Big Team Battle"-spillelisten. Den nye versjonen har de ikke gjort store endringer på som jeg fikk med meg. Det er dog noe enklere å komme seg fra den ene siden av banen og til den andre. I tillegg var det lagt til noe ekstra ramper så kjøretøy på banen kan komme seg enklere fram. Dette kartet burde takle alle gametypes, men "Big Team Slayer" må være den som passer perfekt til denne typen kart. Det anbefales å være mellom 6 - 16 spillere.
Det er utallige “Big Team Battles” jeg har spilt på denne banen. Den klassiske versjonen holder seg til det gode gamle utseendet og jeg gleder meg til denne kommer ut i "Big Team Battle"-spillelisten. Den nye versjonen har de ikke gjort store endringer på som jeg fikk med meg. Det er dog noe enklere å komme seg fra den ene siden av banen og til den andre. I tillegg var det lagt til noe ekstra ramper så kjøretøy på banen kan komme seg enklere fram. Dette kartet burde takle alle gametypes, men "Big Team Slayer" må være den som passer perfekt til denne typen kart. Det anbefales å være mellom 6 - 16 spillere.
HANG ‘EM HIGH/HIGH NOON
Hang ‘em High var en veldig populær bane på Halo C.E. og
det ser jeg ingen grunn til at den ikke kommer til å bli på Halo:Reach. Det var virkelig en grafisk glede å se på utseendet til denne banen. Den har dog en noe forstyrrende bakgrunn, men det er for mye positivt å si om denne banen til at noe så lite kan trekke den ned. Den klassiske versjonen holder seg tro til orginalen, mens den nye versjonen har introdusert noen nye tunneler i hver base. Dette kartet vil jeg si passer perfekt til FFA, men også lag spill som "Team Slayer". Det anbefales å være mellom 4 - 16 spillere.
det ser jeg ingen grunn til at den ikke kommer til å bli på Halo:Reach. Det var virkelig en grafisk glede å se på utseendet til denne banen. Den har dog en noe forstyrrende bakgrunn, men det er for mye positivt å si om denne banen til at noe så lite kan trekke den ned. Den klassiske versjonen holder seg tro til orginalen, mens den nye versjonen har introdusert noen nye tunneler i hver base. Dette kartet vil jeg si passer perfekt til FFA, men også lag spill som "Team Slayer". Det anbefales å være mellom 4 - 16 spillere.
DAMNATION/PENANCE
Med sitt covenant design er Damnation tilbake i all sin lilla prakt. Absolutt en fin bane å se på og den overgår naturlig nok forge-versjonene som har blitt laget i Halo:Reach så langt. Det er ikke noen merkverdig forskjell mellom den klassiske og den nye versjonen. Jeg fikk dog ikke mye tid til å teste denne banen så at jeg har oversett noe er en mulighet. Denne banen passer perfekt til "Team Slayer" og "Objektive"-moduser, som for eksempel 1 bomb og 1 flag. Det anbefales å være mellom 4 - 8 spillere.
TIMBERLAND/RIDGELINE
Timberland er et kart som har gått i glemmeboken hos meg, men
etter å ha spilt den en stund har jeg følgende å si: Perfekt til “BigTeamBattles” elskere. Den er relativt stor, har variert utvalg av kjøretøy og den er fargerik, som er noe jeg har savnet i Reach-kart. Dette er igjen en bane jeg ser for meg passe til de fleste gametypes, men den er helt klart ikke passende til FFA. Det anbefales å være mellom 4 - 16 spillere.
etter å ha spilt den en stund har jeg følgende å si: Perfekt til “BigTeamBattles” elskere. Den er relativt stor, har variert utvalg av kjøretøy og den er fargerik, som er noe jeg har savnet i Reach-kart. Dette er igjen en bane jeg ser for meg passe til de fleste gametypes, men den er helt klart ikke passende til FFA. Det anbefales å være mellom 4 - 16 spillere.
PRISONER/SOLITARY
Du befinner deg i et iskaldt bygg i ingenmannsland og det er ingen vei ut - du er helt klart en “prisoner”. Denne banen er en sann glede å både se og spille igjen. Dette er en perfekt asymmetriks FFA bane som jeg har tro på kommer til å slå igjennom i Halo:Reach, slik det gjorde i Halo CE. Den passer også bra til TeamSlayer og kanskje noen "Objektive"-spillmoduser også. Det anbefales å være mellom 2 - 8 spillere.
INSTALLATION 04 (FIREFIGHT)
Denne kartpakken inneholder kun ett firefightkart, men det er bokstavelig talt det beste firefight kartet jeg har spilt. Det er tatt fra slutten av kampanjebanen “Halo” i “Halo CE” hvor oppdraget ditt er å redde noen etterlatte soldater. Soldatene er også med i firefight-versjonen av dette kartet og de hjelper deg så godt de kan. Her gjelder det å holde seg konstant i bevegelse for å unngå å bli oversvømt av fiender. Dette kommer helt klart til å slå an hos alle oss som liker firefight og kanskje få noen nye til å bli hektet på denne spillmodusen.
Helhetsvurdering
Helhetsvurderingen av Halo Anniversary er veldig enkel. Det du får er mer enn verdt pengene. En frisk kampanje som kanskje er den samme som 2001, men for meg var dette å spille Halo CE helt på nytt. Det eneste som skuffet var mangel på den orginale flerspiller delen for LAN/Split screen. Det hadde kostet 343 nesten ingenting å inkludere dette. Det kan med andre ord ikke forsvares på noen måte at dette er utelatt. Men i tillegg til en konge kampanje får du med det som kanskje kommer til å få Reach opp fra denne grøften den har ligget i det siste. 6 remakes fra det første og beste spillet i serien - dette kommer til å bli en god vinter for Halo miljøet.