Halo-sidene på Xbox.com har idag postet en artikkel der de analyserer de to nyoppussede banene Damnation og Beaver Creek (aka Battle Creek), kjent fra henholdsvis Halo:CE og Halo 2 (Battle Creek fra Halo:CE). Det kommer ytterligere 4 flerspillerkart, samt et kart designet for Firefight, noe de som har fulgt nøye med også kanskje husker. Det blir altså til sammen 7 nye kart. Flere detaljer rundt de 5 andre banene kommer muligens når Halo Fest-konferansen åpner dørene 26. august.
PS. Det er også verdt å merke seg at alle kartene kommer i 2 varianter - en med den klassiske layouten, og en i dagens "Reach-format".
Den første banen som får lupen tredd over seg er Battle Creek, hvor man med bare noen øyenkast på bilder av de to forskjellige variantene ser en distinkt ulikhet mellom de to. De to har for øvrig også hvert sitt navn - Beaver Creek er navnet på den klassiske, Battle Canyon er navnet på den nye. Den største og mest markante forskjellen er baksiden av de to basene, der det i Beaver Creek er en teleporter, mens det i den nye layouten er en lift. For øvrig finnes det også en teleporter i fjellet på baksiden av basene, noe som også gjør det ekstra utfordrende å finne ut hvor fienden løper med eksempelvis ditt flagg eller bombe.
Det er også forskjeller på hvor våpen spawner i de to kartene, skrives det. Ved videre gransking av kartet er det andre klare ulikheter også, blant annet at det i Beaver Creek er Overshield og Active Camo på begge flankene, nærmere midten av banen. I Battle Canyon derimot har 343 Studios tatt vekk steinene som går inn i fjellet bak OSen og under fjellstien opp til sniperen på den ene siden, noe som gjør banen bredere og man får dermed en ekstra mulighet for å skyte langs flankene. De har dog tatt bort OS, litt mer uklart om de har tatt vekk Camo i tillegg, noe man ut ifra bildene dessverre ikke kan se.
Også Damnation har fått pusset opp både layout og navn, der den nye varianten går under navnet Penance. Her er det ikke de samme store forskjellene mellom Damnation - Penance, kontra Beaver Creek - Battle Canyon. Selvfølgelig, klin like er de jo ikke, men i hovedtrekk er det omtrent samme kart. Layouten er omtrent den samme, begge har fått inn en ny rampe i forhold til den originale Damnation, som kan sees oppe i høyre hjørne i bildene under. Merk også forskjellen på broen nede på kartet, der det i Damnation er mellomrom mellom de tre plattformene, mens det i Penance er bygd opp en bro, slik at man ikke må se hvor man hopper annenhvert sekund.
Et par tilleggsopplysninger:
- For de aller ivrigste - og eldste - Halo-fans der ute kan det også nevnes at trappen som gikk opp fra der Rocket Launcher spawnet nå har blitt byttet ut med en topp moderne lift.
- I hver base på Penance har det også blitt dyttet inn en lift, for å ta spillerne raskere opp til toppen av kartet.
- Det følger også med en Forge-modus når Halo:Anniversairy slippes.
Forøvrig kan artikkelen leses i sin helhet her. Rull halvveis ned på siden for å lese litt mer om Halo Fest også!