Etter konsollbrudd, nettverksproblemer og en haug av andre problemer, er det endelig klart for HaloNorges anmeldelse av “Defiant Map Pack til Halo: Reach. Den nye map packen inneholder tre nye baner. “Condemned” og “Highlands” er flerspillerbaner. “Unearhted” er også til flerspiller, men bare for modusen Firefight.
Den første av de tre banene vi har testet er “Condemned”. Banen er formet som en stor sirkel, med ganger som fører inn til to hoveddeler. Den ene hoveddelen av banen er en såkalt “low gravity"-sone. Altså er gravitasjonen til en viss grad opphevet. Den andre hoveddelen har ikke noen særegne trekk. Den inneholder kun et luftfartøy, som man ikke kan kontrollere. Formålet til disse to elementene er rett og slett å dele banen i to deler.
Siden vi kun har testet banen alene, blir det vanskelig å avgjøre hvilke spilltyper banen er velegnet. Inntrykket jeg fikk av banen, sier meg at den ikke er særlig velegnet til Slayer. Jeg tror den vil ha mer suksess som en CTF- og Bomb-bane. Men er banen noe MLG kan finne på å inkludere i sitt arsenal? Nei, jeg har ikke særlig stor tro på at Condemned vil bli en del av MLGs regelsett. Den er såpass usymmetrisk at det rett og slett er upraktisk. Dog, man skal aldri si aldri. I Forge kan man lett stenge av ganger som ikke er hensiktsmessig å ha med.
Karakter: 4/6. Banen er rett og slett for usymmetrisk til at jeg liker den. I tillegg spår jeg at sonen med mindre gravitasjon bare er til ergrelse og irritasjon i mange sammenhenger.
Den andre av de tre banene vi har testet er “Highlands”. Det er en stor utebane med en rekke bygninger. Enkelte av disse bygningene knyter banen sammen, og gjør den mindre. Banen er formet som en “C”, og ikke veldig oppbygging som “Avalanche” fra Halo 3. På hver side av banen er det to spawnområder.
Banen ser flott ut, men har altfor mange elementer til at det blir bra. Såkalte “hitboxer”, altså områder der skuddene stopper i usynlige omgivelser, kan også forekomme, og skape irritasjon.
Banen har noen helt upraktiske, men dog morsomme detaljer. For eksempel svømmer det fisker i elven, og disse fiskene kan man skyte. Basert på de inntrykkene jeg fikk, kan egentlig banen brukes i de fleste spilltypene, også “Invasion”. Kan banen brukes av MLG? Slik som banen er utformet per dags dato er det bare å glemme det. Skal banen kunne bli brukbar i den profesjonelle spillverdenen må det heftig Forging til.
Karakter: 2/6. Jeg har aldri likt store åpne baner, og med en “dasj” av unødvendige elementer, som ikke har noen praktisk betydning, gjør ikke saken bedre.
Den tredje banen vi testet var “Unearthed”. Den er også den første banen man kan laste ned til Forge. Førsteinntrykket av banen er godt. Den har grei størrelse, og er også symmetrisk. Symmetrien i banen gir deg god oversikt over hvor “the covenenant” spawner, og hvor de befinner seg. Symmetrien i banen tar også team work til et nytt nivå. Det kan bli mye enklere å koordinere samkjørte angrep på for eksempel “Huntere”, som er ganske utfordrerne å ta ut alene.
Karakter: 5/6. Jeg koste meg skikkelig når jeg spilte Firefight på denne banen. Selv om jeg ikke fikk testet banen med skikkelig team work, blir det litt vagt grunnlag, men førsteinntrykket mitt til denne banen var ordentlig godt.
Samlet vurdering av “Defiant Map Pack” er 4/6. Det som trekker karakteren opp er “Unearted”. Firefight er morsomt fra før, og symmetrien og utformingen av denne banen gjør det enda morsommere.