I skrivende stund er vi omtrent to uker inn i det nye året, 2011. Det skader imidlertid ikke å stoppe opp litt og ta en kikk tilbake til fjoråret. 2010 var et år preget med god aktivitet i vårt community. I stor grad kan man nok takke lanseringen av Halo: Reach for en ny giv, og for å gi oss mulighet til å vokse enda mer
Samtidig var 2010 også et år preget sterkt av Halo 3. Spillet vi tok farvel med, og som hadde sin siste sesong som en del av Major Leauge Gaming. Vi skal se nærmere på de store hendelsene i 2010, og se hva disse har betydd - og kommer til å bety - for HaloNorge og våre medlemmer.
Farvel Halo 3
Selv om mange tenker tilbake på 2010 som året da Reach ble lansert, så må man ikke glemme at Halo 3 var alene på markedet de første åtte månedene i fjor. For mange var den en gammel venn man tok farvel med når Halo: Reach ble lansert den 14. september i fjor. Etter ganske nøyaktig tre år med Halo 3 var det altså praktisk talt slutt. Antall spillere etter denne datoen var forsvinnende få.
Hvordan var det egentlig å ta farvel til Halo 3? Ingen Halo-spill tidligere har vært omgitt av så blandede følelser. For enkelte var - og er - Halo 3 det ultimate Halo-spillet. Men det er mange, antagelig et flertall, som var mer enn klare til å gå videre. For mange representerte flerspillerdelen i Halo 3 et foreløpig bunnivå for spillserien.
Som vi kommer nærmere inn på senere ble Halo 3 i stor grad dominert av spilling på Xbox LIVE. Ikke et eneste nasjonalt LAN ble holdt mellom november 2006 og september 2009. Hvorfor LAN-aktiviteten i Norge var så laber er vanskelig å si sikkert, men antagelig har det noe med den voldsomme utskiftningen av spillere mellom Halo 2 og 3. Uansett årsak har det i alle fall hatt betydning for å forme det communityet vi har i dag - både på godt og vondt.
Ellers i europa skjedde det mer på LAN-fronten. I 2010 ble europas hittil største konsollturnering - ECL Liverpool - avholdt. Turneringen ble en stor suksess, og en eller flere ECl-turneringer vil bli arrangert i løpet av 2011.
Velkommen Halo: Reach
Årets største internasjonale Halo-hendelse var uten tvil lanseringen av Halo: Reach. Siden avsløringen av spillet på E3-messen sommeren 2009 ventet alle spent på Bungies siste spill i Halo-universet. Førsteinntrykket var også meget bra. Vi i HaloNorge ga spillet karakteren 9,5/10 og var svært fornøyd med den siste inkarnasjonen i serien.
En ting man aldri får testet skikkelig i en ameldelse er flerspillerdelen. For det første er den vanligvis ikke fullt operativ når en anmeldelse skrives. Dessuten er ikke flerspilleren noe som en kan vurdere over natten. Det tar lang tid før spillerne tilpasser seg til et nytt spill. Nye gametypes må utvikles, maps må læres og spillestiler må endres.
Når vi står ved slutten av 2010 gjenstår nok fortsatt mye av denne prosessen. Å vurdere flerspillerdelen opp mot tidligere spill er derfor vanskelig, ja nesten umulig. 2011 vil nok imidlertid blir året der vi får svaret på hvor godt Halo: Reach funker kompetitivt.
For de som ikke er hardcore og kompetitive spillere var nok Reach en klarer forbedring over Halo 3. Reach ser også til åha gitt ny giv til en rekke spillere som lenge har vart inaktive i vårt community. Felles for de vi har snakket med er at de synes Reach har en variasjon som spesielt Halo 3 har manglet. Og "vanlig matchmaking" i Halo: Reach er også vesentlig mer balansert enn i forgjengeren. De store frustrasjonene uteblir med andre ord.
Stigende aktivitetsnivå i Norge
Follo LAN ble arrangert 8-10 Oktober 2010 på Haugjorde Ungdomskole i Ski. Dette var LANet var det første Halo: Reach lanet HaloNorge var med på, mindre enn en måned etter lansering av spillet og man kan si det var starten på Norges Halo: Reach turneringer. Oppmøtet var godt over 20 Halo: Reach spillere, noe som er ganske bra.
I forkant av LANet hadde MLG såvidt kommet med noen gametypes/maps men de var ikke spesielt gode, de hadde selfølgelig heller ikke lansert noen MLG playlist i matchmaking så det var egentlig ingen som hadde fått spilt noe skikkelig MLG og øvd seg. Derfor var dette LANet en god start for de som ville prøve seg. Det ble holdt en FFA-turnering og en 2on2-turnering. FFA turneringen var mest for seeding til 2on2 men det var likevel en fin premie til vinneren. 2on2 turneringen var mest spennende og det var mange jevne kamper som tilslutt førte Team Player Respect og Boondock Saints til finalen. Sistnevnte vant 4-0 over TpR og vant dermed 2on2 turneringen.
Etter turneringen var over lørdag kveld var det duket for mindre seriøs spilling og avslapping, de ble spilt endel hjemmesnerka Forge baner og andre spill enn Halo. Utover natta gikk de fleste for å sove rundt 02:00 - 03:00 mens en litt mer dedikert gjeng satt igjen å spilte ”Tour the Forge World” (!!)
Stemningen på LANet kan man ikke si noe på, det var veldig hyggelig å møte mennesker man ellers bare snakker med over Live samt spille over system link og rett å slett bare kose seg med god drikke, godterier og Halo. Alt i alt var dette en veldig god start på Halo: Reach for det kompetitive miljøet i Norge, og det kommer til å bli veldig spennede å se hvem som utvikler seg til å bli gode Reach-spillere.
Det har også blitt spilt en 4on4 turnering litt senere i fjor høst den 14. november. Den ble spilt over LIVE og var HaloNorges første 4on4 Halo: Reach turnering. Det var 6 lag som spilte om heder og ære og det ble spilt double-elemination med MLG settings. Brackets og resultater finner du HER. Det ble også avholdt en veldig spennende FFA turnering helgen før for å gi seeding til 4on4. Resultater for den finner du HER.
Neste 4on4 turnering vil bli avholdt under Second Wave i februar. Vi oppfordrer alle til å samle ett lage og begynne å øve allerede nå.
MLG-sesongen 2010
Også Major League Gaming, verdens største Halo-liga, måtte ta hensyn til overgangen mellom Halo 3 og Halo: Reach. Til forskjell fra tidligere år ble det i slutten av 2010 arrangert et par turneringer der begge spillene stod på programmet. Reach-turneringene var imidlertid bare "exhibition events", noe som innebar at ingen spillere blant de åtte beste Halo-lagene deltok. 2011-sesongens åpningsturnering vil derfor være den første indikasjonen på hvem som har klart overgangen til Halo: Reach best.
Fjorårets sesong hadde en rekke minneverdige øyeblikk. Første halvdel av sesongen var preget av en del variasjon innen topplagene. Dette har preget hele Halo 3-perioden, men endret seg de siste tre-fire turneringene i 2010. Gradvis steg nemlig Halo-laget Final Boss frem som årets klart beste lag. De vant sesongens tre siste turneringer, deriblant MLGs femtiende turnering gjennom tidene i Raleigh og sesongfinalen i Dallas. En av Final Boss sine nøkkelspillere, OGRE 2, ble også trukket frem som tidenes beste spiller i en lang artikkel på MajorLeagueGaming.com.
Status Quo endte sesongen på en annenplass. Dette laget er et ekte barn av Halo 3-perioden. Før sesongfinalen i Dallas hadde de aldri kommet høyere enn fjerdeplass. Og bare tre uker tidligere havnet de helt nede på syvendeplass. Den gode plasseringen i sesongfinalen kom derfor noe overraskende. Mye av æren for snuoperasjonen går nok til Tsquared, som valgte å lede Status Quo etter at Str8 Rippin overraskende nok ikke kvalifiserte seg til sesongfinalen.
Den siste pallplassene i MLGs 2010-sesong gikk til Instinct. De har fremstått som en av de meste stabile Halo-lagene gjennom hele Halo 3-perioden, og har vært blant topp 4 i de siste tre nasjonale mesterskapene. Allikevel klarte de aldri å nå helt til toppen i 2010, til tross for at de innledet sesongen med seiere både i Orlando og Columbus.
MLG som organisasjon har også vokst mye i løpet av 2010. Både nye sponsorer og kraftige kapitalinnspøytninger har gitt dem styrke til å gjøre 2011-sesongen til tidenes beste. Samtidig har bredden i spillutvalget også gitt ligaen større synlighet i media. Spesielt de svært populære spillene World of Warcraft og Starcraft 2 er verdt å nevne i denne sammenhengen.