Bungies siste tilskudd til Halo-universet har en ny kampanje, en ny helt og en helt ny spillmodus. Vi har anmeldt Halo 3: ODST - utvidelsespakken som ble til et av årets mest etterlengtede spill.
Halo-spillene har hittil fokusert på den ensomme supersoldaten Master Chief. I Halo 3: ODST får vi derimot se Halo-universet gjennom en fotsoldats øyne. På denne måten får vi oppleve hva som skjedde på bakken i byen New Mombasa forut for, og samtidig med, Master Chiefs eventyr i Halo 3. I tillegg til den nye kampanjen har spillet en ny spillmodus med navnet "Firefight". Dessuten følger den orginale flerspillerdelen av Halo 3 med på en egen DVD.
Dersom du ikke har Halo 3 fra før av vil du dermed få flerspillerdelen av dette spillet med på kjøpet. På samme DVD finner man også alle de ekstra brettene som har blitt lagt ut på Xbox LIVE hittils, samt tre helt nye brett. For Halo 3-veteraner vil flerspiller-DVDen egentlig bare være interessant på grunn av de tre helt nye brettene. Foreløpig vil det ikke være mulig å få tak i dem på noen annen måte enn ved å kjøpe Halo 3: ODST, men det er ventet at de vil dukke opp på markedsplassen på Xbox LIVE etterhvert.
Prepare to drop
Hoveddelen av spillet er selvfølgelig kampanjedelen hvor man følger en tropp ODST-soldater. ODST - Orbital Drop Shock Troopers - er navnet på en elitestyrkene som kjemper side om side med Master Chief gjennom flere av de tidligere Halo-spillene. Hovedpersonen er den navnløse soldaten "the Rookie".
Kampanjen begynner ombord i et krigsskip høyt over jordens overflate, men det går ikke lang tid før man befinner seg i en såkalt "Drop Pod" på vei ned mot jorden i en rasende fart. Ferden ned går ikke helt smertefritt, og landingen blir i hardeste laget slik at "the Rookie" besvimer. Noen timer senere våker han opp i krigssonen langt fra der de andre i troppen landet.
Videre i spillet leter man i restene av New Mombasa etter spor som viser hva som har skjedd med kameratene i troppen. Når man finner et spor, for eksempel en ødelagt snikskytterrifle som henger fra en lyktestolpe, så får man spille en flashback-sekvens fra en av de andre soldatene sin synsvinkel.
Et annerledes Halo-spill
Med denne fortellerteknikken distanserer Bungie seg fra den veldig tradisjonelle og lineære stilen de har brukt i de tidligere Halo-spillene. Et resultat av dette stilskiftet er at spillet føles langt mindre lineært, selv om det kun er mulig å spille flashback-sekvensene i en bestemt rekkefølge.
De krigsherjede gatene i New Mombasa sentrum fungerer som bindeleddet mellom alle sekvensene, og er også hjem for en flere små hemmeligheter. Disse små detaljene vil holde de ivrige opptatt i ukesvis mens de leter etter "skulls" og lydfiler som knytter seg til sidehistorien "Sadie's story". Allikevel er det ikke til å stikke under en stol at selve kampanjen er litt kort. Enkelte har anslått at den er omtrent 80% av Halo 3 sin kampanje, og det stemmer nok. De fleste vil nok bruke mellom fem og seks timer på å komme gjennom.
Grafisk sett fremstår Halo 3: ODST ganske annerledes enn de foregåene spillene. Som lovet har Bungie laget spillet i en slags film noir-stil med mange mørke og skyggefulle kulisser natterstid. Selv om det nye visuelle uttrykket er pent, så er det tydelig at Halo 3-motoren begynner å dra på årene. De små endringene som er gjort i selve grafikkmotoren er rett og slett ikke tilstrekkelige til at Halo 3: ODST kan konkurrere med de aller nyeste spillene.
Musikken er langt mer jazz-inspirert og nedtonet enn i tidligere Halo-spill. Film Noir-preget er med andre ord gjennomført også i lydbildet, og som alltid i Halo-spillene er lyden fantastisk.
Spillmekanikken har også fått en overhaling. En nyhet, som er sentral for spillets gang, er VISR-modusen som skrus på med X-knappen. Når VISR-modus er aktivert fungerer de som nattsyn i tillegg til at de viser konturene av både fiendlige og vennelige tropper. Siden denne modusen nå okkuperer X-knappen, så er det ikke mulig å plukke opp og bruke "equipment".
Skjold-systemet, som har vært et varemerke for Halo-serien, er byttet ut med "stamina" og "helse". Stamina er den direkte arvtageren etter skjoldet, og fungerer egentlig på samme måten. Forskjellen er bare at man ikke kan se hvor mye stamina man har til en hver tid. Man merker isteden at man er i ferd med å få lite stamina ved at skjerm blir rødsprengt. Den virkelig merkbare endringen fra Halo 3 er helsepoengene. Disse lades ikke opp av seg selv, og du er derfor nødt til å finne en helsepakke for å gjenopprette helsenivået.
Arsenalet er stort sett det samme som i Halo 3. Bortsett fra at SMGen har fått et kikkertsikte, og at ny og mer nøyaktig pistol har tatt plassen til magnumen, så er det ingen nye våpen. BR-riflen har vi ikke funnet, men det er mulig at den bare er godt gjemt.
Ny spillmodus: Firefight
Den helt nye spillmodusen firefight gjør sitt inntog i Halo 3: ODST, og det med et brak. Firefight er en actionfest av de store hvor man skal nedkjempe bølge på bølge med fiendtlige tropper - en jobb som blir vanskeligere for hver eneste bølge. På samme måte som i den vanlige kampanjen kan man spille firefight med opptil fire personer. Nettopp flerspilleraspektet gjør dette voldsomt morro, og øker gjenspillbarhetsverdien til Halo 3: ODST betraktelig.
Poenget i firefight er altså å overleve lengst mulig samtidig som man samler poeng. For hver eneste fiende man klarer å stoppe får man poeng, og det deles ut mye bonuspoeng om en klarer å gjøre det på spektakulært vis eller stopper mange fiende på en gang. Hvis man klarer seg en stund blir det også lagt ut nye våpen slik at gruppen kan skaffe seg litt ildkraft.
Firefight må rett og slett oppleves. Det kommer garantert til å bli en hit på Xbox LIVE, og veier godt opp for den litt korte kampanjen. Slik jeg ser det har Bungie gjort det riktige ved å prioriterer firefightmodusen fremfor en time eller to lengre kampanje.
Nye brett til Halo 3s klassiske flerspillerdel
Som nevnt innledningsvis inneholder flerspiller-DVDen i Halo 3: ODST tre nye flerspillerbrett: Heretic, Citadel og Longshore. Heretic er en oppusset versjon av brettet Midship fra Halo 2. Dette brettet har lenge vært det brettet som aller flest av Halo-spillerne har ønsket å se igjen. Nå har de altså muligheten, og denne nye versjonen er svært tro mot orginalen. Selv de mest hardbarkede turneringsspillerne kommer til å fryde seg.
De to andre nye brettene er også ganske bra. Citadel er formet omtrent som en avlang smultring med et lite åpent området i midten. Den er enkelt konstruert, og man skal ikke se bortifra at den kan brukes i turneringsspill. Longshore stiller i en annen kategori. Det er et typisk "matchmaking"-brett, og har et morsomt design. Noen slager hos turneringsspillerne blir nok ikke Longshore.
Vanskelig helhetsvurdering
Totalvurderingen av Halo 3: ODST er litt vanskelig. På papiret får man svært mye for pengene: Både en ny kampanje, firefight og flerspillerdelen av Halo 3 med alle de ekstra brettene som har blitt laget. For nye spillere er det et godt kjøp på grunn av flerspiller-DVDen, mens fans av serien kommer til å kose seg med kampanjen og elske firefight.
På den annen side er kampanjen noe kort, og det er litt langt mellom nyskapningene. Avgjørende for meg er allikvel den gjenspillbarheten og morro-faktoren som ligger i firefight og den klassiske flerspillerdelen. Disse elementene løfter spillet fra å bare være en stor utvidelsespakke til å bli en av de beste spillene til Xbox 360 i år.