Det er fortsatt to dager igjen til samtlige inviterte kan ta del i betatestingen av Halo 3, men takket være tidlige invitasjoner til betaen kan Death Claw og Øby i dag gi deg en komplett guide til alt du vil se på onsdag. Vi går blant annet igjennom alt av våpen og utstyr, alle maps, og vi ser på hvordan Halo 3 kan komme til å bli for kompetitiv spilling. Les videre for å få med deg HaloNorges mest fyldige artikkel gjennom tidene.
Det er noe helt spesielt over det å gå inn på marketplace og velge
"Download Halo 3 Beta". Forventningene var ganske store, og som noen av
de aller første satt vi fredag formiddag og ventet mens den 1 gigabyte
store nedlastingen skulle fullføres. Når vi til slutt fikk lastet den
ned og logget inn begynte vi å lage våre SPARTANs. Her var det meste
som før, men det var en klart utvidet fargepalett, i tillegg til at man
kunne velge farger på ikon og drakt uavhengig av hverandre. Vi fikk
også med oss at knappene var satt opp anderledes, men det visste vi
forsåvidt allerede.
Menysystemet var også ganske anderledes. Det
virket mer intuitivt, og du kan nå redigere profilen med et par
tastetrykk uansett hvor i spillet du er. Party-menyen var også langt
mer effektiv, men en del features var avslått i beteaen fordi en bare
kan spille matchmaking. Apropos det, så kan man nå søke etter matcher
med kriterier, det vil si at du kan velge mellom følgende kriterier:
- Prefer good connection
- Prefer own language
- Prefer close skill-level (ranked only)
Det
er her snakk om preferanser, og for vår del fikk vi allikevel nesten
bare kamper mot amerikanere. Når det ferdige spillet kommer ut vil det
nok kunne ha noen effekt. Men det er ingen regionsperre, men snarere
heller enn slags vekting mot de tingene du velger å foretrekke.
Når
vi logget inn for å spille litt matchmaking skjønte vi raskt at vi var
tidlig ute. Totalt var det mellom 20 og 30 spiller totalt online, og å
finne et game var derfor vanskelig. Siden Betaen støttet splitscreen
med 2 personer, så koblet vi til et par kontroller og fikk en Team
Training 2v2 match. Den kampen fikk vi testet en del våpen og lignende,
og har resultert i den våpen- og utstyrsguiden du finner nedenfor. Kvaliteten på motspillerne var dog ganske varierende, og etter et par games mot enten amatørmessige journalister og andre testere på diverse presseevents fikk Dahle denne kommentaren slengt mot seg: ”Why are you so good at this game? It came out an hour ago!”
Når
spillet starter er det første du møter en redesignet HUD. Den er nå på
en måte krummet, noe som ser litt rart ut i starten, men det føles fort
naturlig. Alt er dog en del mindre i størrelse sammenlignet med Halo 2,
og teksten kan noen ganger være litt vanskelig å få med seg fullt ut.
Radaren har omtrent samme rekkevidde som i Halo 2, kanskje litt mindre
til og med, og shield-baren ligger nå øverst i midten av skjermen.
Skjoldet lader seg opp enda litt fortere enn i Halo 2.
Granatindikatoren ligger oppe til venstre, og der kan man raskt se hvor
mange en har av hver granattype. LB-knappen brukes for å velge mellom
dem, og man har i Halo 3 bare to av hver granattype. Generelt blir
HUDen nesten usynlig om blå himmel eller snøen på Snowbound kommer i
bakgrunnen, noe som spesielt er plagsomt når det gjelder granatene. Men
dette er nok Bungie klar over, og vi regner med det blir fikset i den
ferdige versjonen.
Grafikken er veldig pen. Isteden for å gå i
fotsporene til spill som Gears of War har Bungie holdt på Halo-looken.
Det er ikke for mye detaljer, og brettene ser fantastiske ut selv om de
har bevart det rene utseende som særpreger Halo-spillene. Vannet er som
Frankie lover meget bra, men det er noen andre ting som ikke er helt
som det skal enda. Betaen er flere måneder gammel kode, og det synes.
Skjoldeffektene er for eksempel ikke ferdige, langt derifra. Det er
litt vanskelig å se om en treffer eller ikke, og også vanskelig å se om
en selv blir truffet. Det er også andre effekter som ser beta-aktige
ut, men stort sett er det grafiske meget bra - en skulle nesten ikke
tro at det var en beta med kode som ligger nesten ett år i tid før
lansering.
Lyden er som vanlig fantastisk. Halo-spillere vil nok
ikke merke seg så veldig med den, da vi er bortskjemt med god lyd fra
før av, men sammenlignet med de fleste andre spill er dette
førsteklasses. Enkelte lyder virker dog som placeholder. Det gjelder
spesielt lyden til BRen på avstand. Generelt er lyden dog utrolig bra
og skaper god stemning i menyen såvel som i kamp.