Aktuelle saker
Lengre artikler og hovedsaker som anmeldelser, reportasjer og intervjuer.
- Skrevet av: Nikolai "Wakka" Lien
Nå er Halo-serien snart her – verdenspremiere er allerede 24. mars på Paramount+. I den forbindelse har vi i HaloNorge fått mulighet til å se de første to episodene av serien i forkant, for å gi dere et inntrykk av hva som venter. Serien har legendariske Steven Spielberg som executive producer, mens skaperene av er den noe uerfarne – men lovende – duoen Kyle Killen og Steven Kane.
Denne anmeldelsen er basert på de første to episodene av serien «Halo». Anmeldelsen inneholder noen milde innholdsspoilere.
Det er tidlig tydelig at dette er en serie fra streamingalderen. Settene er store, effektene ofte flotte (mer om det senere), bildene vakre, kamerabevegelsene dynamiske, og serien tar seg tid til å bygge opp denne verdenen. Små øyeblikk og kommentarer røper et univers og samfunn som lever utover det som skjer i denne spesifikke fortellingen. Det føles ganske gjennomført.
Til tross for en stødig strøm med easter eggs som fans av Halo-spillene kommer til å kjenne igjen, fremstår ikke dette som en serie kun for folk som allerede er kjent med Halo-universet. Vi starter fra perspektivet til en fattig koloni der det prates både koreansk og engelsk. UNSC er noe de anser som en fremmed gjeng undertrykkende, blodtørstige, propagandadyttende romfascister. Vi blir kjent med Kwan (Yerin Ha), kolonigeneralens datter. Hun får en avgjørende rolle i de to første episodene.
The Covenant dukker opp, og har liten interesse for diplomati. Isteden får kolonien et tidlig blikk på deres ikoniske teknologi og våpen. Plasma Rifles, Elites, Energy Shields, Energy Swords. Alle detaljene er gjenkjennelige, men det er ikke fokuset. Kort tid etter møter vi også for første gang en SPARTAN, som senere viser seg å være Master Chief (spilt av Pablo Schreiber). Assault Rifle, Sniper Rifle, Magnum, Dual Wielding – serien blander disse kjennemerkene fra spillserien ganske naturlig inn i actionscenene.
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I dag viste 343 Industries for første gang frem gameplay fra Halo: Infinite. Det gjorde de med intet mindre enn tre videoer: en stemingsskapende "teaser" uten gameplay, en kort gameplaytrailer, og en åtte minutter lang gjennomnspilling av (deler av) et kampanjebrett. Alle tre videoene finner dere nedenfor.
Observante kikkere vil legge merke til at Halo: Infinite fremstår som en slags blanding av klassisk Halo og 343i-Halo, men likevel med klar vekt på det siste. Omstridte spillmekanismer som sprint, clamber, bloom, hitmarkers, og equipment/armour abilities er til stede i det kommende spillet. Samtidig ser kampanjen ut til å ha enkelte "open world"-elementer, slik vi kjenner fra Halo 1. Videre er det en rekke nye våpen, som riktignok er såpass generiske i sin utforming at de kunne vært tatt ut av et hvilket som helst moderne sci-fiskytespill.
De første reaksjonene verden over er lunkne, noe som kanskje overrasker litt med tanke på hvor lave forventingene var hos mange. På forumer og chatkanaler er det særlig en del negative reaksjoner på grafikken, som fremstår ganske uferdig med tanke på hvor kort tid det er til lansering. Det er også en del negative reaksjoner på den nye "grappling hook", som blir flittig brukt i traileren, og et "deployable shield" som også bir brukt ved en anledning. 343 Industries skriver på sine nettsider at denne typen equipment/armour abilities at man ikke vil spawne med slikt i flerspillerdelen av Infinite, men at det blir å finne som ting man kan plukke opp på flerspillerbrettene.
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Etter et år med ganske lite nytt fra 343 Industries, om man ser bort fra Halo Wars 2, leverte gårsdagers livestream så til de grader. Under det som på forhånd var varslet å være en stream med fokus på Halo 5 og neste sesong av World Championship ble det nemlig også avslørt at 343 Industries jobber med en stor oppdatering og oppgradering til Halo: Master Chief Collection, som vil bli lansert i 2018. Nei, dette er ingen sen aprilsnarr. Nå, etter snart tre år, tar 343 Industries endelig ansvar og fikser det som kunne vært (og forhåpentligvis vil bli) en fantastisk spillkolleksjon.
Detaljene om hva 343 Industries vil gjøre med MCC er fortsatt uklare. I følge Frankie fra 343i vil det blir nærmere forklart i en artikkel på Halo Waypoint. Det vi vet er i alle fall at det er snakk om en omfattende patch som også vil inneholde oppdateringer for Xbox One X (antagelig støtte for 4K-oppløsning).
Denne nyhetene er samtidig både fantastisk og bittersøt. Et slikt større arbeid, istedenfor den forsiktige lappingen som ble utført i 2014/15, burde vært påbegynt mye tidligere. Egentlig burde Halo: MCC aldri vært lansert, men jobbet videre på til det fungerte tilfredsstillende. At det har tatt tre år for 343 Industries å innse dette, er skuffende. Men det er samtidig en fantastisk flott nyhet for oss fans av klassisk Halo at de gjør det sent heller enn aldri. Det er også flott at de tar seg god tid, og lanserer betaversjoner av oppdateringen i løpet av våren 2018
Livestreamen handlet ikke bare om Halo: MCC. Tvert imot, det var som nevnt Halo 5 som var hovedfokuset. De fleste andre annonseringene gjaldt derfor Halo 5, samt at det var en avsløring som gjelder Halo Wars. Her er en liste over det mest sentrale:
- Serverprogram for Halo 5 som kan kjøres på PCer med Windows 10. Endelig skikkelig LAN til Halo 5!
- 4K-oppdateringen til Halo 5 kommer samtidig med lanseringen av Xbox One X.
- Halo 5 får et nytt verdensmesterskap i 2018, nok en gang med $1 million i potten.
- Informasjon om hva 343i tenker å gjøre med våpenbalansen i Halo 5 på bakgrunn av testingen tidligere i høst.
- Crossplay for Halo Wars 2. Spillere på Xbox og konsoll kan snart spille mot hverandre.
Se artikkelen om streamen på HaloWaypoint for flere detaljer. Der finner dere også hele den to timer lange videoen fra streamen, om dere skulle ønske å se den.
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I en lang artikkel publisert av VICE denne uka, som bør være obligatorisk lesning for alle Halo-fans, får vi et innblikk i utviklingen av Halospillene fra 1998 til i dag. Artikkelen er satt sammen av intervjuer med mange av de aller mest sentrale personene som var involvert i utviklingen av Halo-spillene. Gjennom disse intervjuene får vi et dypt innblikk i hvordan utviklingen foregikk, og særlig hvilke utfordringer Bungie og 343 Industries støtte på underveis.
Det er rett og slett en imponerende samling sentrale skikkelser bak Halo-serien som får snakke (relativt) fritt: Alex Seropian (grunnlegger av Bungie), Jaime Griesemer (sentral under alle Bungies Halospill, og mannen som fant ut hvordan en FPS kan spilles med en gamepad), Marty O’Donnell (lyd- og musikksjef for H1, H2, H3, og Reach), Marcus Lehto (art director for Bungie og "faren" til Master Chief), Joeseph "Joe" Staten (kanskje det mest sentrale kreative hodet bak Halo-seriens historiedel), Ed Fries (mannen hos Microsoft som hadde ansvaret for deres oppkjøp av Bungie), Paul Bertone (lagde brett til H1, design lead for H2 og H3), Max Hoberman (flerspilleransvarlig for H2 og deler av H3, nå leder av Certain Affinity), Frank "Frankie" O’Connor (communityansvarlig under Halo 2, deretter mer og mer involvert i kampanjedelen av spillene), Dan Ayoub (prosjektleder for Halo: MCC), Kiki Wolfkill (executive producer for H4), Josh Holmes (creative director for H4, sentral i utviklingen av H5), og Tim Longo (creative director for H5).
Intervjuene med alle disse er klippet sammen slik at vi tas med på en kronologisk ferd gjennom Halo-historien, og blir med på utviklerteamets oppturer og nedturer underveis. Ganske mye av det som fortelles er kjent fra før av, for eksempel den enormt trøblete utviklingen av Halo 2. Men det har aldri tidligere blitt samlet på ett sted på denne måten. Det er dessuten mye nytt å lese, særlig om de første fem spillene (H1-H4 og Reach). For eksempel er det mye interessant, og så vidt meg bekjent nytt, å lese om problemene i forbindelsen med utviklingen av Halo 3.
Det som kanskje overrasket meg mest er allikevel det som blir fortalt om Halo 2 sin flerspillerpatch. Patchen, som bare noen få måneder etter lansering fullstendig rebalanserte alle våpnene, ble gjort nødvendig på grunn av en skikkelig tabbe. Et par uker før lansering hadde nemlig Jason Jones og Jamie Griesmer rebalansert alle våpnene for å få de til å fungere i kampanjen, uten å ta hensyn til hvilke konsekvenser dette ville få for flerspillerdelen (!).
Når vi kommer til Xbox One-æraen er det en betydelig mindre åpenhet fra intervjuobjektenes side. Det er forsåvidt forståelig. Ofte trengs det avstand og/eller at noen bytter jobb før de tør å snakke fritt om problemer og uenigheter. Men, med tanke på hvor mye det snakkes om problemene under utviklingen av H1, H2, H3, og H4 er påfallende at Master Chief Collection bare blir nevnt i forbifarten. Riktignok innrømmer Dan Ayoub at tiden etter lanseringen var "was [a] very dark time, personally", men vi får aldri noe innblikk i hva som faktisk gikk galt. Det nærmeste vi kommer er dette:
We were surprised by a few things, once the Collection was released. We found things happening in the real world that we didn’t see in testing: matchmaking problems, and a lot of user frustration. So you’ve got a very tired team coming off the project, surprised by what’s happening and, quite frankly, every person on that team was heartbroken. We had this mantra throughout the course of development of delighting the customer. We wanted people to see it and be like, “Oh my God, this is just a treasure trove of Halo.”
That was very dark time, personally. We needed to make it right, and we weren’t going to stop until we had. But it was really hard to live through. But, looking back at what we did in the past informs what we do in the future, and we learned things through the course of that to make Halo 5 better.
Undertegnede er naturlig nok skuffet over at vi ikke får vite mer om hva som skjedde med MCC. Jeg er oppgitt over at de enormt mange problemene med MCC blir beskrevet som overraskende. Og jeg blir lettere irritert av å lese at Dan Ayoub regelrett lyver når han sier "we needed to make it right, and we weren't going to stop until we had." For tvert imot, det var nettopp å stoppe de gjorde. Den siste patchen av betydning til MCC kom i slutten av mai 2015. Patchen i oktober, 4 måneder senere, inneholdt bare småplukk. Fortsatt gjenstår det bokstavelig talt hundrevis av bugs. Reddit har en ufullstendig liste, og Rhys Weir's artikkel hos Teambeyond fra mai 2015 m/tilhørende bugliste er fortsatt ganske presis. For H1 (MCC) finnes det til og med en dedikert nettside - Halobugs.com - med oversikt over problemene.
Det eneste som letter på humøret da er mitt svake håp om at noe av grunnen til at 343i-folk stiller til nettopp en slik intervjuartikkel er at de skal vise frem en "reboot" av hele MCC på E3 om en drøy uke. Noen vil kanskje mene at det er som å tro på nissen. Men, om de skal "make it right", er det det minste vi bør forvente fra 343 Industries.
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Denne helga gikk noen av de siste kvalifikasjonsturneringene til Halo World Championship av stabelen, blant annet i Asia. Og i denne relativt marginale turneringen opplevde man i helga intet mindre enn det man kan kalle en skandale. I det femte og avgjørende gamet i semifinalen - Team Slayer på Coliseum - valgte nemlig laget som ledet med et par kills å glitche seg ut av brettet, og lot tiden gå ut mens kommentatorene måpte og tompratet i 5-6 minutter.
Dette var i seg selv ikke særlig alvorlig. Laget ble disket ganske umiddelbart etter at kampen var ferdigspilt, og de fleste trodde at det kun var snakk om en misforståelse om hva som ble regnet som juks. Men i løpet av tirsdag ble det kjent at dette var en planlagt hendelse.
En gruppe amerikanske spillere fra det såkalte Hidden League Gaming (HLG)-miljøet hadde nemlig i lengre tid forberedt dette stuntet. For de av dere som ikke er kjent med HLG, er det to ting som bør avklares. For det første er forkortelsen en ironisk vri på MLG (Major League Gaming). For det andre er formålet med de som bekjenner seg til HLG å gjemme seg til sier. Det vil si at de oppnår en tidlig ledelse, og deretter gjemmer seg - enten ved hjelp av glitcher eller bare på gode gjemmesteder inne på selve brettet. Denne måten å spille på ble særlig popularisert under Halo 3, hvor det var ulike måter å komme seg ut fra de fleste av brettene.
Hvis vi spiler frem til Asiakvalifiseringen igjen, så var planen til denne HLG-gjengen å lage falske Taiwanske Xbox LIVE-kontoer, og spille med disse mot asiatiske lag. Håpet var å klare å gjøre en "hiding tactic" på turneringsstreamen, slik at tusenvis kunne se på. Frekke som de er valgte de dessuten å gjøre laget til en rekke asiatiskinspirerte ordspill. Lagnavnet var Team Mi Seng ("Team Missing"), og spillerne hadde følgende navn: Chi Teng ("cheating"), Hai Deng ("hiding"), Ai Chel Ji ("HLG"), og det mindre suspekte bluepants5.
Det eneste problemet var imidlertid at det ikke var noen brett med gode gjemmesteder før et stykke ut i turneringsbraketten. HLG-gjengen, nå kjent som Team Mi Sing, måtte derfor kjempe seg gjennom mye av braketten for å få sin mulighet. Faktisk kom de helt til semifinalen før de fikk gjemt seg bort på stream - og da faktisk i det avgjørende Game 5! Reaksjonene på Twitch var helt fantastiske, og hele seansen er fanget på en godt redigert video som ble lagt ut tirsdag, og kan sees rett her på HaloNorge:
Hva tenker dere om dette stuntet - eller trollingen? Kom gjerne med synspunkter i kommentarfeltet!
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Microsoft har vært så snille at de, i tillegg til premiene i helgas 2on2-turnering, har gitt oss noen Halo 5-spill som vi kan dele ut. Det første av disse ønsker vi å gi til den norske Halo-spilleren som kan gi oss den beste grunnen til at nettopp han eller henne fortjener å få spillet av oss.
Send inn ditt svar på spørsmålet: "Hvorfor fortjener DU å få Halo 5" til e-postadressen
Vi plukker ut den beste begrunnelsen og kårer personen bak den til vinner av et flunkende nytt Halo 5-spill. Vinneren vil bli kontaktet via e-post. Vinnerens begrunnelse vil bli publisert på HaloNorge.
Valget av begrunnelse er helt opp til deg. Her er det med andre ord rom for kreativitet. Fikk du en stor tannlegeregning som gjorde at du måtte prioritere bort å kjøpe spillet? Eller kanskje bikkja di spiste opp din kopi? Eller har du gjort noe for Halo-samfunnet for å fortjene et gratis spill? Kreativitet belønnes!
- Skrevet av: Andreas "OweMeOne Kenobi" Stenersen
Halo 5: Guardians er 343 Industries sitt andre Halo-spill. De tok over tømmene da Bungie forlot Microsoft etter å ha sluttført arbeidet med Halo Reach. Med Halo 4 beviste 343i beviste at de kunne lage et Halo-spill, og nå er de tilbake med det andre spillet i det de kaller "Reclaimer-sagaen" - nemlig Halo 5: Guardians. Det har blitt investert enorme summer i utviklingen og markedsføringen av spillet, men kan Halo 5 leve opp til de skyhøye forventningen som etterhvert har bygget seg opp?
Det første som møter meg når jeg starter opp Halo 5 er en ganske simpel meny. Man får valget mellom å velge enten Campaign, multiplayer eller community. Dette er på ingen måte en negativ ting, og menyen er enkel å manøvrere noe som gjør at man fort kommer i gang med det man vil gjøre.
Spillet starter med en prolog i ganske lik stil som Halo 4. Det er atter en gang Dr. Halsey - damen bak SPARTAN II-programmet, som snakker. Denne gangen er det i form av en melding til en hittils ukjent SPARTAN, Jameson Locke. Hun advarer han om hvordan ONI opererer og at uansett hva du gjør for dem, vil de ha deg drept til slutt.
Mens dette foregår får vi en filmsnutt der Halsey klargjør Cortana for Noble team, som vi ble kjent med i spillet Halo Reach. Denne referansen til Halo Reach er egentlig mer enn nok i seg selv, men det som umiddelbart fanger min oppmerksomhet er boken hun legger fra seg på skrivebordet sitt. De som kjøpte limited utgaven av Halo Reach vil umiddelbart se at dette er journalen hennes, som fulgte med spillet. Halo 5 er fulle av slike referanser til det utvidede universet, og de som har tatt seg tid til å sette seg inn i det blir rikelig belønnet. Slike detaljer, allerede i løpet av de første sekundene av spillet, gir inntrykket av at 343i virkelig bryr seg om historien.
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
En av de aktivitetetene innenfor feltet spillkultur som virkelig vokser om dagen er cosplay. I følge Wikipedia er cosplay en utkledningslek, hobby, subkultur og performancekunst der en person kler seg ut med kostymer og annet utstyr for å likne en bestemt rollefigur fra et spill eller en tegneserie. Mange har nok også sett Halo-tematiserte cosplay-opptredener fra utlandet.
Her i Norge er cosplay også på rask fremvekst, men fortsatt er det ganske få som driver med Halo-tematisert cosplay. Vi har imidlertid snakket med en av dem, Øyvind Krogsrud, som vi har omtalt tidligere i forbindelse med at en kamerat av ham vant cosplay-konkurransen på The Gathering 2014.
Så langt vet vi at du heter Øyvind Krogsrud og driver med Halo-tematisert cosplay. Kan du fortelle litt mer om deg selv?
Tja, er vell en relativt normal kar på 23 år. Studerer og har en hobby som tar en god del tid. Glad i gaming, film og serier og mye annet som igjen inspirerer hobbyen.
Cosplay er kort og godt at man kler seg ut som favorittkaraktere i spill og serier mm. Men kan du si litt mer om hva cosplay betyr for deg? Og hva er det som har trukket deg til cosplay?
Mitt første møte med cosplay skjedde da jeg gikk på folkehøyskole. En jeg ble kjent med der hadde drevet med dette i noen år og en dag kom han ruslende inn i rommet hvor jeg og noen andre spilte Halo:Reach. Han var da ikledd full ODST-drakt. Jeg ble ganske enkelt satt ut, tapte den Halo:Reach matchen ganske stygt. Etter det pratet vi en del om ODST-drakten, hvordan den var laget osv. Leste masse på nett og året etter prøvde jeg selv. Siden har en kompis dratt meg med på diverse conventions for cosplay rundt om i Norge.
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Halo: Master Chief Collection er en spillsamling ulikt noe en Halo-fan som meg har sett før. Det er rett og slett så mye innhold i denne pakken at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Samtidig er det mye vi har sett tidligere, men muligens med små nyanser. I denne anmeldelsen vil vi fokusere mest på det som er nytt; Halo 2: Anniversary, både i den oppgraderte kampanjen og de seks Anniversary-brettene.
Det bør også nevnes at mye av spillingen som ligger til grunn for denne anmeldelsen er gjort før den 15GB store "day one"-oppdateringen. Litt testing etter patchen har vi også fått gjort, men ikke mye, siden det bare var timer fra patchen kom til vi måtte ha anmeldelsen klar. I denne tidsperioden har vi også streamet multiplayer, og video av dette kan du se lengre ned i anmeldelsen. Men nå til anmeldelsen av denne breddfulle spillpakken!
Solid førsteinntrykk
Det første som møter en når Master Chief Collection skrus på er den nye, forente menyen. Som i de fleste Halo-spill er denne godt strukturert. Til tross for at det er hele 4 spill, med 5 forskjellige flerspillere, er menyen ikke tung å navigere. Det er rett og slett imponerende godt gjort å gjøre alt tilgjengelig på en såpass oversiktlig måte. Musikken i menyen er også i klassisk Halo-stil, noe som umiddelbart tar deg tilbake til minnenes dal. Faktisk kommer nostalgien krypende allerede på tittelskjermen.
I tillegg til kampanje og flerspiller har man et par ytterligere menyvalg. Under "Extras" ligger alt tilleggsinnhold som kommer med pakken. Her finner du en link til "the Halo Channel", link til Halo: Nightfall, og etterhvert link til Halo 5 sin betatest. Videre har man vlaget "Options and Career", hvor man kan endre innstillinger og tilpasse sin brukerprofil og SPARTAN. Utvalget av farger, spilleremblemer, navneplater og lobbyavatarer er enormt. Det kan for eksempel se ut som om alle emblemene fra Halo 2-4 er med, totalt ca. 180 stykk. Her er det gode muligheter til å forme en unik online-personlighet.
Det siste menyvalget, "Playlists", fordrer kanskje ørlitegrann forklaring. Det er nemlig ikke snakk om spillelister i matchmaking, men heller kampanjespillelister. Disse listene er tematisk organisert, og setter sammen kampanjebrettene på nye og orginale måter. Vil du for eksempel spille gjennom alle brettene der man er "The Arbiter" i Halo 2 på rappen? Det er det en spilleliste for. Eller kanskje alle brettene der man må kjøre Warthog mot klolka? Det er det en spilleliste for. Eller hva med en LASO(Legendary, All Skulls On)-spilleliste? Også det er inkludert.
Det eneste minuset med spillelistene er at man tilsynelatende ikke kan lage sine egne. Dette til tross for at 343i har hintet i denne retning tidligere. Vi får håpe at det blir åpnet for dette i en senere oppdatering. Men nok om menyen, la oss gå til selve spillet -- eller vi bør kanskje si: spillene (?).
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Vi har tidligere bedt dere om å holde av datoen, og i dag kan vi endelig lette skikkelig på sløret for vår første turnering i Halo: Master Chief Collection. Turneringen arrangeres i samarbeid med House of Nerds, et spill og esportsenter i Oslo som er under etablering. Spillingen vil foregå i midlertidige lokaler i samme bygning som der House of Nerds på nyåret vil åpne.
Turneringen blir avholdt lørdag 15. november fra klokken 12:00. Det primære turneringsspillet vil bli Halo 2: Anniversary, men vi tar også sikte på å arrangere en sideturnering i Halo 1 Classic.
Begge turneringer vil bli spilt som 2on2 Team Slayer, med standard turneringsinnstillinger (MLG). Turneringsformatet er såkalt "double elimination", og lagene i hovedturneringen vil bli seedet gjennom et par raske runder FFA på brettet Lockdown.
Hele arrangementet vil bli streamet og kommentert på twitch.tv/HaloNorge. Link til streamen vil bli publisert på HaloNorges nettsider og på Facebook/Twitter på turneringsdagen. Vi håper allikevel at så mange som mulig tar turen til House of Nerds og bidrar til å demonstrere det vi alle vet; at Halo er tilbake!
Billetter bestilles via arrangementssiden, og det betales i døren. Prisen er kr. 150,- for de som skal delta i turneringen(e), og kr. 50,- for tilskuere.
Se arrangementssiden for mer informasjon og påmelding/billettsalg!
Støtt gjerne også arrangementet ved å vise at du kommer på Facebook.
{jfusion_discuss 5404}