Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Dersom innlegget ditt ikke passer noen andre steder, legger du det her!
Svar
Brukeravatar
Swan Song SH
Medlem
Innlegg: 198
Registrert: 06 mar 2008, 19:33
Gamertag: Swan Song SH
Sted: Oslo - kjelsås

Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Swan Song SH »

Jeg kjøpte denne skjermen til xboxen for litt siden: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347571
Det som er saken er at jeg allerede har 3-4 døde pixler på skjermen. Jeg sendte mail til komplett.no om dette og sa at jeg ville ha en ny skjerm. Jeg fikk da følgende svar: "Hei.

Disse monitoren følger en ISO standard som kalles ISO 13406-2 , dette er retningslinjer som de aller aller fleste monitorer og tv'er følger og definerer hva som regnes som en defekt skjerm eller ikke.

Dersom, og jeg sier dersom fordi det kan være vanskelig å se uten å studere det nøye, du har "kun" to døde pixler, regnes ikke dette som en defekt skjerm. Men sjekk dette nøye, for hvis det er flere døde/defekte pixler i en såkalt cluster (samling), så stiller det seg fort anderledes.

Les mer om denne ISO standarden her:
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

Mvh
Torgeir"

Sånn som jeg forstår det måtte jeg hatt 5 døde pixler for å få ny? På el-kjøp der jeg kjøpte skjermen til pc-en min, var det ikke noe problem å bytte skjermen selv med "bare" ett dødt pixel. Det jeg lurer på er om komplett.no er kjipe eller prøver å lure meg på noen måte? Er det bare el-kjøp som er greie og kundevennlige eller har jeg krav om ny skjerm fra komplett.no?
H-K
Medlem
Innlegg: 1367
Registrert: 04 mai 2008, 22:32
Gamertag: HK just
Sted: Tromsø

Re: Spill-skjerm

Legg inn av H-K »

Tror ikke det, i følge loven, så har du vell rett på en ny vare. Du bestilte jo ikke skjermen med defekter.
Øby kan dette bedre enn meg, så bare si hva som er galt, Øby :p
Bilde
Brukeravatar
Oby
Master Sjef
Master Sjef
Innlegg: 7298
Registrert: 05 jan 2004, 21:55
Gamertag: iB l Oby
Sted: Oslo/Fredrikstad
Kontakt:

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Oby »

Jeg splittet ut disse tre postene, da det dreier seg om noe helt nytt.

1) Det står i mailen at "tålegrensen" de har lagt seg på er 2 døde pixler. Dvs. klasse II i standarden.
Dersom, og jeg sier dersom fordi det kan være vanskelig å se uten å studere det nøye, du har "kun" to døde pixler, regnes ikke dette som en defekt skjerm.

2) Uansett hva denne "ISO-standarden" sier, så kan du allikevel ha rett på ny skjerm etter forbrukerkjøpsloven. Noe mer detaljert om dette gidder jeg ikke skrive om/sjekke opp nå, da du uansett har rett på ny skjerm etter 1), jfr. komplett sin e-post.
Brukeravatar
Swan Song SH
Medlem
Innlegg: 198
Registrert: 06 mar 2008, 19:33
Gamertag: Swan Song SH
Sted: Oslo - kjelsås

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Swan Song SH »

Takker for svar, sendte mail tilbake hvor jeg opplyste om at fant to døde pixler til (4 tot.) og konfronterte han med kjøpsloven. Eneste svar jeg fikk var fremgangsmåten for å søke reklamasjon. Det betyr at jeg må sende skjermen ned dit og hvis søknaden ikke godkjennes har jeg kastet bort 200kr. :(
Brukeravatar
Oby
Master Sjef
Master Sjef
Innlegg: 7298
Registrert: 05 jan 2004, 21:55
Gamertag: iB l Oby
Sted: Oslo/Fredrikstad
Kontakt:

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Oby »

1) Hvilke 200 kroner?

2) Si ifra om det ikke går din vei. Min erfaring med komplett og reklamasjoner er at det er supergreie. Nå er riktignok min kundekonto der ganske feit (har handlet litt for andre osv.), men hvis du er en tilbakevendende kunde blir du behandlet godt.

Dessuten kan jeg nok kjøpsrett til å hjelpe deg videre hvis de er vanskelige :)
Brukeravatar
Swan Song SH
Medlem
Innlegg: 198
Registrert: 06 mar 2008, 19:33
Gamertag: Swan Song SH
Sted: Oslo - kjelsås

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Swan Song SH »

1)"Hvis en vare blir funnet i orden etter feilbeskrivelsen som var gitt med varen, blir du belastet med kr 190,- i testgebyr."

2) Da prøver jeg å sende den inn, så får vi se hva utfallet blir. Så får vi heller prøve å grille dem litt med kjøpsrett kunnskapene dine hvis de er vrange :D
Brukeravatar
arrogaNt oO
Medlem
Innlegg: 988
Registrert: 15 mai 2006, 12:14
Gamertag: arrogaNt oO
Sted: the big B
Kontakt:

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av arrogaNt oO »

Det testgebyret er surt, men i grunnen ganske vanlig etter hva jeg erfarer.. har hatt utallige iPods som har måttet sendes inn til rep, og om feilen da ikke er en "reklamasjons-feil", altså selvpåført eller WTF, belastes jeg for testingen!
Brukeravatar
Swan Song SH
Medlem
Innlegg: 198
Registrert: 06 mar 2008, 19:33
Gamertag: Swan Song SH
Sted: Oslo - kjelsås

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Swan Song SH »

Avslag på klagen før jeg i det hele tatt fikk sent inn skjermen... :evil:
"Returforespørselen er dessverre ikke godkjent av oss.



Melding fra kundesenter:

Denne skjermen følger standaren ISO 13406-2 og kan ha 4 døde pixler, 10 defekte sub-pixler eller 4 defekte
sub/døde pixler innenfor 5x5."
Brukeravatar
Oby
Master Sjef
Master Sjef
Innlegg: 7298
Registrert: 05 jan 2004, 21:55
Gamertag: iB l Oby
Sted: Oslo/Fredrikstad
Kontakt:

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Oby »

Her er et forslag til noe du kan sende/svare med. Jeg tror du har en veldig god sak. La inn en "XXXX" der jeg var usikker på ting. Link til forbrukerkjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

Ang. reklamasjon på Samsung 20" LCD-skjerm
Jeg har som tidligere nevnt 3-4 døde pixler på min LCD-skjerm som jeg kjøpte hos dere for XXXXX måneder siden. Når ba om å få returnere den fikk jeg som svar fra kundesenter at "skjermen følger standaren ISO 13406-2 og kan ha 4 døde pixler, 10 defekte sub-pixler eller 4 defekte
sub/døde pixler innenfor 5x5".

Dette kan ikke være riktig. Som alle andre selger må komplett.no følge forbrukerkjøpsloven. Denne loven er ufravikelig.

Hva som skal til for at en ting skal ha en mangel følger av forbrukerkjøpsloven § 16, jfr. § 15. Disse bestemmelsene kan stort sett sammenfattes til et krav om at forbruker har rett på "vanlig god vare". Spesielt kravet i forbrukerkjøpsloven § 15 b) er her sentralt, der det heter at tingen skal "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper ".

Det skal ikke mye til for å konstantere en mangel i forbrukerforhold. At ir-mottakeren på en videospiller slutter å fungere etter 3 år, slik at man ikke lenger kan bruke fjernkontrollen, har vært godtatt som en mangel i Høyesterettspraksis. Her er det skjermens kjerneegenskaper som svikter. Flere pixler er døde, og dette virker svært forstyrrende ved bruk. Det er klart at man som forbruker ikke skal tåle et såpass markant avvik fra det normale. Dette er en klar mangel. ISO-standarden dere viser til rokker ikke ved dette. Den er kun retningslinjer, og kan ikke tillegges nevneverdig vekt når grensen for hva som er en mangel skal fastlegges.

Fordi skjermen lider av en mangel har jeg som forbruker rett på å velge mellom reparasjon eller omlevering etter forbrukerkjøpsloven § 29. Jeg ønsker dermed å få omlevere den skjermen jeg har fått med en ny.
Brukeravatar
Death Claw
Medlem
Innlegg: 1317
Registrert: 29 jan 2005, 23:08
Gamertag: iB l Kloa
Sted: Bergen

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Death Claw »

Hahaha, LOL hvis det der funker. Da skal du få skrive alle mine klager Øby. :P
FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS
FFS-FFS-Klan: imBalance - Oby, NSSS, ChoxZ, Kloa-FSS-FSS
FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS-FFS
| Deathie's DVDs! | Deathie @ Diskusjon.no | YMDb Best Movies |
Brukeravatar
arrogaNt oO
Medlem
Innlegg: 988
Registrert: 15 mai 2006, 12:14
Gamertag: arrogaNt oO
Sted: the big B
Kontakt:

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av arrogaNt oO »

"Hvis" det funker? Ettersom Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, ser jeg ikke hvordan dette ikke skal funke! Mulig du må ta det til retten, men har ikke noe å tape her!
Brukeravatar
Oby
Master Sjef
Master Sjef
Innlegg: 7298
Registrert: 05 jan 2004, 21:55
Gamertag: iB l Oby
Sted: Oslo/Fredrikstad
Kontakt:

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Oby »

Death Claw skrev:Hahaha, LOL hvis det der funker. Da skal du få skrive alle mine klager Øby. :P
Ikke bare bør det funke, men jeg tror også det er helt rett. Ikke noe "legal mumbo-jumbo". Industristandarder er ensidige "standardvilkår" som ikke kan anses vedtatt i forbrukerforhold.

Hvis komplett mot formodning ikke gir seg, så gå til forbruekerrådet. Det er jo hårreisende om man skal leve med 4 døde pixler på en nesten ny LCD-skjerm.
Brukeravatar
Swan Song SH
Medlem
Innlegg: 198
Registrert: 06 mar 2008, 19:33
Gamertag: Swan Song SH
Sted: Oslo - kjelsås

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Swan Song SH »

Tusen takk Oby sendte dem mailen nå, så jeg får nok svar i løpet av morgendagen.
Brukeravatar
Swan Song SH
Medlem
Innlegg: 198
Registrert: 06 mar 2008, 19:33
Gamertag: Swan Song SH
Sted: Oslo - kjelsås

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Swan Song SH »

De gir seg ikke, her er svaret jeg fikk denne gangen:

"Hei.

Det er jo nettop derfor disse ISO standardene eksisterer da de sier noe om hva du kan forvente av et produkt. Hvis du kjøper en skjerm som er produsert etter en viss ISO standard så er dette en internasjonal standard som gjelder verden over og den sier jo da noe om hva du kan forvente av produktet og i akkurat dette tilfellet at du kan forvente deg en skjerm med inntil 4 døde pixler innenfor et visst område. Dersom du har et forhold som går utover dette igjen så trer kjøpsloven/fobrukerkjøpsloven i kraft. For å si det på en annen måte så har ikke denne skjermen du nå sitter med per definisjon noen mangel."
Brukeravatar
Oby
Master Sjef
Master Sjef
Innlegg: 7298
Registrert: 05 jan 2004, 21:55
Gamertag: iB l Oby
Sted: Oslo/Fredrikstad
Kontakt:

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Oby »

Swan Song SH skrev:De gir seg ikke, her er svaret jeg fikk denne gangen:

"Hei.

Det er jo nettop derfor disse ISO standardene eksisterer da de sier noe om hva du kan forvente av et produkt. Hvis du kjøper en skjerm som er produsert etter en viss ISO standard så er dette en internasjonal standard som gjelder verden over og den sier jo da noe om hva du kan forvente av produktet og i akkurat dette tilfellet at du kan forvente deg en skjerm med inntil 4 døde pixler innenfor et visst område. Dersom du har et forhold som går utover dette igjen så trer kjøpsloven/fobrukerkjøpsloven i kraft. For å si det på en annen måte så har ikke denne skjermen du nå sitter med per definisjon noen mangel."
Latterlig! Personen som behandler din sak har tydeligvis ingen peiling på hvilke regler som gjelder på området. Å skille mellom en frivillig garanti og ufravikelig lovgivning er rimelig basic for en som skal håndheve forbrukerjuss...

Wtf tenker komplett egentlig på på? Min anseelse for komplett falt nettopp mange hakk. Eksemplene på ting som ikke er mangler ift. forbrukerkjøpsloven i pensumlitteraturen vår er f.eks. et nytt kjøleskap som har en ripe nederst på døren etc. Ting som ikke påvirker selve funksjonen, men det estatiske. Overført til denne saken vil det si at du hadde måttet tåle en skramme i plasten på skjermen, men døde pixler er derimot helt klare mangler. I alle fall når det er snakk om flere.

Dette må du ikke finne deg i. Ta kontakt med forbrukerombudet - klageskjema finner du her: http://forbrukerportalen.no/klageveiled ... rukerradet

Ikke gi opp, så vil du vinne rett til slutt!
Brukeravatar
Swan Song SH
Medlem
Innlegg: 198
Registrert: 06 mar 2008, 19:33
Gamertag: Swan Song SH
Sted: Oslo - kjelsås

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Swan Song SH »

Fylte ut klageskjema og leverte det personlig i resepsjonen til forbrukerrådet i dag, så får vi se hva de sier om saken.
H-K
Medlem
Innlegg: 1367
Registrert: 04 mai 2008, 22:32
Gamertag: HK just
Sted: Tromsø

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av H-K »

Lykke til!
Bilde
Brukeravatar
Oby
Master Sjef
Master Sjef
Innlegg: 7298
Registrert: 05 jan 2004, 21:55
Gamertag: iB l Oby
Sted: Oslo/Fredrikstad
Kontakt:

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Oby »

Swan Song SH skrev:Fylte ut klageskjema og leverte det personlig i resepsjonen til forbrukerrådet i dag, så får vi se hva de sier om saken.
Meget bra :)

Desto mer jeg tenker over saken, desto klarer blir det for meg at du har retten på din side. Det eneste mulige grunnlaget komplett kan anføre for at de har rett er nok at ISO-standarden må anses som en del av "avtalen", jfr. fkjl § 15 første setning: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#15
Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
Problemet er bare det at standardvilkår som er inntatt med en ren henvisning (f.eks. hvis det hadde stått klart og tydelig i produktbeskrivelsen av skjermen følger ISO-standard XYZ ift døde pixler), så ville ikke det kunne gjøres gjeldende. Slike ansvarsbegrensninger må tas inn i klartekst for at de skal kunne håndheves overfor forbrukere - lettest kunne komplett gjort dette ved å innta de eksakte grensene for antall døde pixler i produktbeskrivelsen. En slik ansvarsfraskrivelse ville vært gyldig.

Men, komplett har virkelig rota det til ved at de ikke har gjort bruk av noen av disse to alternativene. De har bare en løs henvisning blant masse tekniske detaljer som ikke gir forbruker noen som helst oppfordring til å sjekke dette nærmere.
Brukeravatar
Swan Song SH
Medlem
Innlegg: 198
Registrert: 06 mar 2008, 19:33
Gamertag: Swan Song SH
Sted: Oslo - kjelsås

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Swan Song SH »

De var ikke så vonde å be når forbrukerådet ble satt på saken: :D
Hei!

Jeg har fått oversendt denne saken og åpnet den for retur inn til oss. Du skal få egen mail med godkjent returnummer og veilledning på dette.

Hvis din feilmelding om pikselfeil er korrekt så vil skjermen bli erstattet med tilsvarende vare. Hvis vi ikke har tilsvarende vare så vil kjøpet bli hevet.



Ring meg gjerne på telefon xxxxxxx mellom 09:00 og 15:00 slik at vi kan få avklart situasjonen :-)


Ha en god dag videre.

Med vennlig hilsen
xxxxxxxxxx
Retursjef
Da var det i boks, takker Oby for hjelp i saken 8-)
Brukeravatar
Oby
Master Sjef
Master Sjef
Innlegg: 7298
Registrert: 05 jan 2004, 21:55
Gamertag: iB l Oby
Sted: Oslo/Fredrikstad
Kontakt:

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Oby »

Hah, det var som svarte! Bra at komplett innrømmer feilen og retter opp saken når ledelsen ble oppmerksom på dette. Likner liksom ikke komplett å være vanskelige i slike saker.

Nesten så jeg skulle skrevet opp denne saken på CVen min under "annet" nå som jeg i disse dager skal søke praktikantstillinger hos hovedstadens advokatfirmaer :P
BQEN
Medlem
Innlegg: 1
Registrert: 24 okt 2010, 15:31
Gamertag: SimpleSupremacy

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av BQEN »

hva om skjermen hadde vert for eksempel 1,5 år gammel, hadde det da vært mulig at du kan få byttet i en ny?
Brukeravatar
VisioN
Medlem
Innlegg: 617
Registrert: 23 jun 2008, 22:29
Gamertag: EU VisioN
Sted: En lavvo på vidda
Kontakt:

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av VisioN »

BQEN skrev:hva om skjermen hadde vert for eksempel 1,5 år gammel, hadde det da vært mulig at du kan få byttet i en ny?
Garantien gjelder fortsatt, men spørs om hvor mange døde piksler det er. Tror ikke du får byttet i en ny en hvis det bare er en død piksel.
Brukeravatar
Oby
Master Sjef
Master Sjef
Innlegg: 7298
Registrert: 05 jan 2004, 21:55
Gamertag: iB l Oby
Sted: Oslo/Fredrikstad
Kontakt:

Re: Reklamasjon på skjerm m/døde pixler (komplett.no)

Legg inn av Oby »

Reklamasjonsfristen er nok 5 år på slike ting som en LCD-skjerm. Ellers gjelder det som ble skrevet i innleggene over fortsatt
Svar