Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Alle diskusjoner angående Halo: Reach hører hjemme her.
Svar
ADepT
Medlem
Innlegg: 125
Registrert: 12 des 2010, 12:22
Gamertag: Morgen Aim
Sted: BrYne

Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av ADepT »

Den eneste måten jeg ser for å øke skillgapet i Halo Reach vil være no bloom og no sprint. spille vil igjen få rask killtime, og der spillere som beveger seg dumt vil bli straffet. det vil øke skillgapet med hvem som posisjonerer seg best og hvem som beveger seg smartest. Halo Reach har til nå vært et run and gun game der "teamwork" er at vi pusher i lag og skyter i lag. For å se på det mest skillfulle Halo spille må vi tilbake til CE. Her var det ingen mulighet for å rushe power-ups og powerweapon. Her ble smarte spillere rewarded og pistolen med en 3stk økte spillets hastighet. Som igjen førte til at spilleren måtte tenke og handle raskere. Pistolen straffet også alle som var dumme nok til å rushe for power-ups eller powerweapons. I H3 og HR har det endt opp med første man til mølla. Fordi det er ikke mulig å straffe spiller for dumt spill, noe som igjen senker skillgapet.

Halo: CE Pistol

3 shots --> 0.6 seconds

Halo 2 Battle Rifle

4 shots --> 1.6 seconds

Halo 3 Battle Rifle

5 shots (Default Settings) --> 2.0 seconds
4 shots (MLG Settings) --> 1.6 seconds

Halo: Reach DMR

5 shots --> 1.4 - 2.3 seconds


Noen folk påstår at CE var da et mer individuelt spill, og de nyere spillene er mer team-based, noe som er det dummeste jeg har hørt. I CE hadde du ikke behov for en support player fordi pistolen straffet spillere som beveget seg ut av posisjon. Teamwork gikk på posisjonering, ha kontroll over enkelte spawn og posisjonere seg i form av teamet sitt. I HR, H3 og H2 var det nødvendig å ha mer enn en som skjøt på den samme. For ellers var det ikke mulig å drepe denne spilleren i fra long range. Dette igjen fører til at spillere må klumpe seg opp, å bevege seg i lag. Der posisjonering ikke har like mye å si(for det er mye vanskeligere å straffe). Og der Spawn er nesten bare for spwankilling. Halo har falt i form av skillgap siden H2.
Som den eneste måten som jeg ser for å øke skillgapet på, er med raskere killtime og at dumme spillere blir straffet. Den eneste muligheten blir da Reach med NO BLOOM og NO SPRINT. Da vil skillgape igjen øke og bevege seg i en korrekt rettning. (In My Opinion)
Halo 1
[video]http://www.youtube.com/watch?v=JgFlQjvV ... r_embedded[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=MYIEXkK- ... re=related[/video]
Brukeravatar
Oby
Master Sjef
Master Sjef
Innlegg: 7298
Registrert: 05 jan 2004, 21:55
Gamertag: iB l Oby
Sted: Oslo/Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Oby »

Enig i at både bloom og sprint må bort. Men samtidig synes jeg også at de som påstår at CE var et mer individuelt spill også har litt rett. Det var mindre koordinert skyting osv. i CE. Om det var mindre teamwork kommer imidlertid litt ann på øyet som ser. Men annerledes var det.

Personlig synes jeg at H1 er klart overlegen de andre spillene i serien når det gjelder 1on1, 2on2 og kanskje FFA. Men jeg er neimen ikke sikker på om 4on4 er bedre på H1 enn på H2. Brettene på H2 var mye mer rettet mot lagspilling, og BRen ga spillet en litt annen dimensjon. Ta for eksempel oddball: denne gametypen var ikke spesielt egnet for 3sk-pistol gameplay på brettene i H1. I H2 derimot, så blomstret den. Oddball på Midship var for eksempel regnet som den beste kombinasjonen av gametype/map for 4on4. Og jeg vil kanskje påstå at det er den beste objective-opplevelsen i hele Halo-serien. Tilsvarende kan sies om Assault (bomb) og, til en viss grad, CTF.

Så, bildet er ikke helt svart/hvitt. Og jeg tror at hvis man tar bort bloom og sprint, så vil vi komme nærmere Halo 2 enn det Halo 3 noen gang klarte å komme. Resultatet bør bli en god og intensiv spillopplevelse.

(For de som måtte lure på hvorfor jeg tar en reservesjon for FFA på H1, så er det utelukkende på grunn av at Derelict ikke er noe drømmemap for FFA. MLG Midship FFA på H2 er derfor fortsatt min personlige favoritt. Men jeg tror nok at H1 med Midship ville vært perfekt)
ADepT
Medlem
Innlegg: 125
Registrert: 12 des 2010, 12:22
Gamertag: Morgen Aim
Sted: BrYne

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av ADepT »

Men Halo 1 var bedre på 2on2 noe fordi spawns var mye lettere å kontrollere. For eksempel på prisoner der du spawner low, så kan du bevege deg til et hjørne sånn at teammaten din for topspawn. Men ja H2 var ikke dårlig på skill men det var i fra her Bungie prøvde å balansere spill. Der du hadde en BR som var random på lange avstander, dette ble oppdater på grunn av folk som klagde på det. I Halo 3 fikk bungie ønske sitt der de laget en BR som var mer balanserte med resten av våpnene som igjen senket skillgapet. Men H2 som du sier var mye bedre på CTF oddball osv. Men det jeg mener er at det er bra at våpen er ubalansert sånn så vi så i H1 og H2, noe som er med på å styrke skill i spillet. Jeg håper bare at Halo vil bevege seg denne veien igjen, til å bli det spillet som vi alle husker. Noe som er en mulighet i Reach med no bloom og no sprint.
Stiqz
Medlem
Innlegg: 281
Registrert: 26 apr 2009, 20:09
Gamertag: STlQZ
Sted: STADLANDET

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Stiqz »

Er enig i at sprint ødelegger mye av hvordan Reach spillest. Det er utrolig enkelt for folk å springe over hele mappet for å ta tak i sniperen bare for å virke god i spillet. Det med at det tar så utrolig liten tid, gjør det bare enda enklere å spille Reach. Men jeg må si meg uenig i no-bloom. Synes personlig det fungerer mye bedre med 85% i Reach enn 100%/No-bloom. Dette er selfølgelig bare preferanse og egne meninger.
Brukeravatar
Ethniksen
Medlem
Innlegg: 438
Registrert: 18 feb 2010, 08:53
Gamertag: NoiA Ethnic

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Ethniksen »

som jeg har erfart var det best nivå i halo 2 selvom jeg ikke deltok på noe halo 1 lan tror jeg fortsatt det.
Noe av grunnen var rankingsystemet i halo 2 som gjorde at jeg, gorm, gard, lion, zonicx og en del andre holde seg på et høyt nivå uten å spille masse customs, dette fordi 90% av alle gametypes og 99% av alle gametypes med BR var så nære mlg regler som mulig. et eksempel er at jeg, gorm og gard joinet opp med zpike og kom på 2 plass på HN lanet uten en eneste scrim og bare matchmaking, pluss at zonicx fikk 2 plass i 1v1 uten mange scrims. Etter dette lanet begynte jeg å spille customs og spilte bra i så å si alle games jeg spilte med de gode i norge selvom jeg nesten ikke spilte et eneste custom game før. Halo 2 prøvde alle uansett hva, om det var matchmaking eller ikke og man trengte ikke customs pga nesten alle playlistene hadde gode spillere og regler som var lik mlg reglene.
I halo 2 tiden var det også en del norske lag på et høyt nivå imens på halo 3 vi hadde kanskje ett eller to fulle lag og ett lag som var på ett høyt nivå.
Hvis de hadde hatt ett levelsystem som i halo 2 hadde nivået vært betydelig høyere og hvis de hadde tatt bort bloom og alle AAs ikke bare i mlg men i alle playlister så hadde det blitt enda høyere. Nå er playlistene så forskjellige fra hverandre som natt og dag og da blir det ekstra vanskelig for de som er nykommere å orke å spille mlg og da blir de ikke gode.

Så mitt svar til denne tråden er at de må adde det samme levelsystemet som i halo 2 for å få folk til å bli avhengige og gjøre de fleste playlister mest mulig lik mlg, pluss ta bort AAs og adde nobloom.

Nå savner jeg halo 2 så sinnsykt og det er derfor jeg spiller nå, så jeg har sikkert en del som ikke er enige, men jeg mener dette bestemt.
ADepT
Medlem
Innlegg: 125
Registrert: 12 des 2010, 12:22
Gamertag: Morgen Aim
Sted: BrYne

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av ADepT »

Ja, rank system har vært en viktig del for å få folk til å spill, + at du ønsker å prestere for å ranke opp. Jeg skjønner ikke hvorfor de tok det ut i Reach, men kanskje det er en mulighet at 343 kan få det inn i spillet igjen.
Brukeravatar
Ethniksen
Medlem
Innlegg: 438
Registrert: 18 feb 2010, 08:53
Gamertag: NoiA Ethnic

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Ethniksen »

ADepT skrev:Ja, rank system har vært en viktig del for å få folk til å spill, + at du ønsker å prestere for å ranke opp. Jeg skjønner ikke hvorfor de tok det ut i Reach, men kanskje det er en mulighet at 343 kan få det inn i spillet igjen.
For de som likte halo 3 rankingsystemet så kan du ikke tenke deg hvor bra halo 2 systemet var det var bare ti ganger bedre i halo 2. eneste som var dritt var masse cheating, men tipper de hadde vært bedre til å banne folk nå.
I halo 2 doubles hvis du started med BR var det som å spille 2v2 MLG
Brukeravatar
Can7ona
Medlem
Innlegg: 745
Registrert: 27 feb 2006, 13:50
Gamertag: Can7ona

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Can7ona »

Halo 2 var addictiv som faen, og lett det spillet jeg har flest minner fra på Live. En av grunnene til at det var så bra var at det var så veldig mange flere norske spillere. Det var masse claner og masse spiller generelt som spilte sammen, og noe av grunnen til dette var nok Clan spille listen i MM. Jeg tror det at mange fler startet claner fordi man hadde denne spillelisten og de fleste hadde lyst til å ranke opp som lag, hvertfall for oss som var yngre på den tiden. Som Ethnic sier så var ranking systemet og MM veldig bra i Halo 2, jeg syntes det var artig som bare den å spille sammen med venner både i MM og CM. Men det var også problemet med Cheatere, standby cheatere, moddere, og bridgere. Vi hadde noen her i det Norske communityet som bridget visst jeg ikke husker feil, men de gjorde det av frykt for å bli cheatet av andre. De spilte på Smokz sin syke linje og derfor ble det på en måte ikke cheating, de bare forsikret seg om at kampen ble spilt med bra connection uten mulighet for cheatere. Det var også mange andre måter for de rutinerte gutta og unngå cheatere, noe gjorde at MM ble så bra som det ble. Hadde Halo 2 fortsatt vært mulig å spille online på Live så hadde det lett vært spillet jeg spilte i dag. (XBC blir ikke det samme).

Halo 2 <3
[Bilde
Brukeravatar
Oby
Master Sjef
Master Sjef
Innlegg: 7298
Registrert: 05 jan 2004, 21:55
Gamertag: iB l Oby
Sted: Oslo/Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Oby »

Ethnic: Ditt inntrykk om bra rankingsystem og masse MLG-ish spillelister er bare dekkende for det siste året med H2 (2006-2007)

Den første perioden (2004-2006) var preget av massive mengder cheatere og ingen MLG-spillelister. Halo 2 matchmaking ble til slutt bra, men det var virkelig horribelt frem til ca. 2006. Som du ikke husker (eller har fortrengt?) så strittet Bungie hardt imot alle som krevde BR/noradar. Det var en lang og tung kamp å få en "pro"-spilleliste.

Derfor mener jeg også at man kan argumentere for at grunnen til at H2 funket så bra var at rankingsystemet og matchmaking var en vits det første året. Alle var tvunget til å spille customs for å få til noe som helst. Dermed ble man kjent med andre norsk og brukte HaloNorge som samlingsplass.
Brukeravatar
Can7ona
Medlem
Innlegg: 745
Registrert: 27 feb 2006, 13:50
Gamertag: Can7ona

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Can7ona »

Det var jo nok av folk som spilte MM de første årene også Stian, du var vel den største motstandern av MM i norge på den tiden. Også må du jo huske at MLG sine playlister i førsten av Halo 2 ikke hadde No radar på alt. King of the hill med BR på lockout var jo stort sett det samme visst du ser bortifra hvilke våpen som lå på banen.
[Bilde
Brukeravatar
sA CryniX
Medlem
Innlegg: 551
Registrert: 02 jun 2009, 10:45
Gamertag: Fictitious
Sted: Tønsberg, Vestfold

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av sA CryniX »

H2-remake anyone? Med samme rankingsystem og spilleopplevelse som i 2006 hadde det vært awesome.
Friend request me for customs!
ADepT
Medlem
Innlegg: 125
Registrert: 12 des 2010, 12:22
Gamertag: Morgen Aim
Sted: BrYne

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av ADepT »

H2 remake blir feil! de må bevege seg fremover. Men det de bør gjøre med Halo 4 er å se på alt som er bra fra H1, H2, H3 og Reach. så får de velge et spill som de kan imitere litt mer, men så må det også virke nytt sånn at det tiltrekker nye spillere.
Brukeravatar
Can7ona
Medlem
Innlegg: 745
Registrert: 27 feb 2006, 13:50
Gamertag: Can7ona

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Can7ona »

Hvorfor skal det være feil med remake? Når ting ikke blir bedre, så er det lurt å se bakover.
Du kan prøve på nye ting, ikke klare det. Også forstå at det du hadde var bedre.
[Bilde
ADepT
Medlem
Innlegg: 125
Registrert: 12 des 2010, 12:22
Gamertag: Morgen Aim
Sted: BrYne

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av ADepT »

W/E
jeg orke ikke i diskutere, men ja ting må gå framover så slutt å lev i fortiden. ting må fornyes om HALO skal bli det det engang var...
Brukeravatar
Can7ona
Medlem
Innlegg: 745
Registrert: 27 feb 2006, 13:50
Gamertag: Can7ona

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Can7ona »

Ja der traff du spikern på hodet get.

Visst du har noe bra også gjør du det dårlig, istedenfor og prøve masse rart som gjør ting verre da går man tilbake til slik ting var. Gjelder jo forsåvidt alt.

Har du en bil som går og skal være litt hobby mekaniker, for så og sitte der uten en bil som funker. Da bruker du hue og husker hvordan det var før du begynte å kødde rundt og gjør det om slik det var igjen. Og vips så har du en bil som funker.

Jeg sier ikke at spillet skal bli nøyaktig som Halo 2/ Halo 1, men det er jo tydelig at Halo serien har gått i feil retning.

Halo 1 og Halo 2 var konge og til en viss grad Halo 3. Halo 3 var for min egen del en gigantisk skuffelse, men det var fortsatt mer Halo enn det Reach er. Halo 2 og Halo 3 var kjempe store spill konkuranse messig, nå i Norge så er det vel 1 kanskje 2 lag som spiller. Da er det jo ganske klart at noe har gått utrolig galt! Halo 3 og reach er altfor mye main stream etter min mening, men det er jo også forstålig. Bungie tenker selfølgelig på den økonimiske delen og vil selge spillet til flest mulig. Men kokuranse messig så er det altfor dårlig, spill opplevelsen er ikke den samme. Hoppinga, skytinga, ekstra AAs endring av uerstatlige våpen osv. Det gjør jo spillet så ufattelig mye dårligere enn forgjengerne.
[Bilde
Brukeravatar
Ethniksen
Medlem
Innlegg: 438
Registrert: 18 feb 2010, 08:53
Gamertag: NoiA Ethnic

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Ethniksen »

Oby skrev:Ethnic: Ditt inntrykk om bra rankingsystem og masse MLG-ish spillelister er bare dekkende for det siste året med H2 (2006-2007)

Den første perioden (2004-2006) var preget av massive mengder cheatere og ingen MLG-spillelister. Halo 2 matchmaking ble til slutt bra, men det var virkelig horribelt frem til ca. 2006. Som du ikke husker (eller har fortrengt?) så strittet Bungie hardt imot alle som krevde BR/noradar. Det var en lang og tung kamp å få en "pro"-spilleliste.

Derfor mener jeg også at man kan argumentere for at grunnen til at H2 funket så bra var at rankingsystemet og matchmaking var en vits det første året. Alle var tvunget til å spille customs for å få til noe som helst. Dermed ble man kjent med andre norsk og brukte HaloNorge som samlingsplass.
uansett om det var cheatere eller ikke så var alt av mine skills og gorm og gard sine basert på pure matchmaking og vi fikk 2 plass uten å spille mlg, jeg vil si at matchmakingen og levelsystemet i halo 2, cheatere eller ikke var veldig bra for å holde ett visst nivå. Eller så var ikke nivået i norge høyt i det hele tatt.
vi hadde aldri spilt mlg når vi dro på lanet og aldri scrimma og det er det jeg går ut ifra ettersom så lenge du hadde BR så var det nesten som å spille mlg og alle du traff i level 30+ var gode.
eneste vi spilte før lanet var jeg og gard som spilte double team i høy level og litt team slayer med gorm noen ganger.
Jeg spilte halo 2 siden det kom ut og jeg husker at spillelistene manglet en del før de ble oppdatert, men rankingsystemet fikk ihvertfall folk til å prøve og fikk folk på halo bare pga levelen.
jeg spilte ALDRI customs før etter lanet utenom fungames og litt FFA warmup og nesten ikke noe scrims etter lanet heller, men klarte å holde nivået oppe det er poenget mitt.
Brukeravatar
Can7ona
Medlem
Innlegg: 745
Registrert: 27 feb 2006, 13:50
Gamertag: Can7ona

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Can7ona »

Ja, men det kan man vel til en viss grad gjøre på Halo 3 og Reach også? Med tanke på at de har MLG playlister.

Nivået i Norge var jo bra, husker det var ganske stor blest rundt noen kamper mellom Str8 rippin og Xtreme Soldiers ( eller kanskje det var bare TS). Ts vant jo 2 av tre kamper mot Str8 Rippin, og på den tiden var str8 veldig gode. Det var dog online og ikke på LAN, men fortsatt så sier det litt om nivået i Norge på den tiden.

Må også huske på at det første ranking system som var på Halo 2 var shit, det ble jo bytta og alle stats resatt.
Den gang var det jo strikt talt umulig og få noe høyere enn 20 i level, men de skjønte at de hadde gjort noe dårlig og endret det til det bedre. Synd at det ikke er tankegangen lengre.
[Bilde
Brukeravatar
Oby
Master Sjef
Master Sjef
Innlegg: 7298
Registrert: 05 jan 2004, 21:55
Gamertag: iB l Oby
Sted: Oslo/Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Oby »

Can7ona skrev:...men de skjønte at de hadde gjort noe dårlig og endret det til det bedre. Synd at det ikke er tankegangen lengre.
det punktet har det skjedd en vesentlig endring oppigjennom årene ja! Den første patchen til H2 - som drastisk endret mange features i spillet - var et resultat av at de lyttet på aktive spillere.

Når man tenker tilbake var egentlig dette litt merkelig. For samtidig som de ga ut en tidlig patch som endret ganske mye, etter råd fra "pros", så var de veldig overbeskyttende ift matchmaking. Holdningen var altså: "OK, vi kan endre spillet slik at det funker bedre for dere i custom games, men standardspillet/matchmaking rører vi ikke". Nå er holdningen ganske motsatt: "Vi endrer ikke spillmekanikken for å komme dere i møte, men egen spilleliste kan dere gjerne ha".

Begge er (dessverre) like mye halvveis.
Brukeravatar
lasse pwn
Medlem
Innlegg: 121
Registrert: 01 okt 2008, 23:01
Gamertag: iMegaMasterMan

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av lasse pwn »

For meg ser det ut til at reach har siktet mere til den casuale siden. Det ser ut som at spillet er laget mer eller mindre for BTB og Invasion
Brukeravatar
Can7ona
Medlem
Innlegg: 745
Registrert: 27 feb 2006, 13:50
Gamertag: Can7ona

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Can7ona »

Agreed Lasse!

Mange som tydeligvis vil ha igjen Halo 2, de kunne hvertfall laget et Halo 2 spill til 360 så vi kunne spilt det på LIVE.
Etter det jeg har forstått så er det bare Xbox spill som ikke lengre kan spilles online?
[Bilde
Brukeravatar
Ethniksen
Medlem
Innlegg: 438
Registrert: 18 feb 2010, 08:53
Gamertag: NoiA Ethnic

Re: Hvordan kan vi øke HaloReach i from av skillgap?

Legg inn av Ethniksen »

På haloreachforum EU som jeg er på mesteparten av tiden har Flamesword fra Status Quo laget en tråd om at 343i burde legge til 1-50 rankingsystem i halo reach og mange på det forumet sender mailer til 343i om at de vil akkurat dette.

http://www.haloreachforum.eu/showthread.php?t=67903
Svar