VICE-artikkel avdekker historien bak Halospillene
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I en lang artikkel publisert av VICE denne uka, som bør være obligatorisk lesning for alle Halo-fans, får vi et innblikk i utviklingen av Halospillene fra 1998 til i dag. Artikkelen er satt sammen av intervjuer med mange av de aller mest sentrale personene som var involvert i utviklingen av Halo-spillene. Gjennom disse intervjuene får vi et dypt innblikk i hvordan utviklingen foregikk, og særlig hvilke utfordringer Bungie og 343 Industries støtte på underveis.
Det er rett og slett en imponerende samling sentrale skikkelser bak Halo-serien som får snakke (relativt) fritt: Alex Seropian (grunnlegger av Bungie), Jaime Griesemer (sentral under alle Bungies Halospill, og mannen som fant ut hvordan en FPS kan spilles med en gamepad), Marty O’Donnell (lyd- og musikksjef for H1, H2, H3, og Reach), Marcus Lehto (art director for Bungie og "faren" til Master Chief), Joeseph "Joe" Staten (kanskje det mest sentrale kreative hodet bak Halo-seriens historiedel), Ed Fries (mannen hos Microsoft som hadde ansvaret for deres oppkjøp av Bungie), Paul Bertone (lagde brett til H1, design lead for H2 og H3), Max Hoberman (flerspilleransvarlig for H2 og deler av H3, nå leder av Certain Affinity), Frank "Frankie" O’Connor (communityansvarlig under Halo 2, deretter mer og mer involvert i kampanjedelen av spillene), Dan Ayoub (prosjektleder for Halo: MCC), Kiki Wolfkill (executive producer for H4), Josh Holmes (creative director for H4, sentral i utviklingen av H5), og Tim Longo (creative director for H5).
Intervjuene med alle disse er klippet sammen slik at vi tas med på en kronologisk ferd gjennom Halo-historien, og blir med på utviklerteamets oppturer og nedturer underveis. Ganske mye av det som fortelles er kjent fra før av, for eksempel den enormt trøblete utviklingen av Halo 2. Men det har aldri tidligere blitt samlet på ett sted på denne måten. Det er dessuten mye nytt å lese, særlig om de første fem spillene (H1-H4 og Reach). For eksempel er det mye interessant, og så vidt meg bekjent nytt, å lese om problemene i forbindelsen med utviklingen av Halo 3.
Det som kanskje overrasket meg mest er allikevel det som blir fortalt om Halo 2 sin flerspillerpatch. Patchen, som bare noen få måneder etter lansering fullstendig rebalanserte alle våpnene, ble gjort nødvendig på grunn av en skikkelig tabbe. Et par uker før lansering hadde nemlig Jason Jones og Jamie Griesmer rebalansert alle våpnene for å få de til å fungere i kampanjen, uten å ta hensyn til hvilke konsekvenser dette ville få for flerspillerdelen (!).
Når vi kommer til Xbox One-æraen er det en betydelig mindre åpenhet fra intervjuobjektenes side. Det er forsåvidt forståelig. Ofte trengs det avstand og/eller at noen bytter jobb før de tør å snakke fritt om problemer og uenigheter. Men, med tanke på hvor mye det snakkes om problemene under utviklingen av H1, H2, H3, og H4 er påfallende at Master Chief Collection bare blir nevnt i forbifarten. Riktignok innrømmer Dan Ayoub at tiden etter lanseringen var "was [a] very dark time, personally", men vi får aldri noe innblikk i hva som faktisk gikk galt. Det nærmeste vi kommer er dette:
We were surprised by a few things, once the Collection was released. We found things happening in the real world that we didn’t see in testing: matchmaking problems, and a lot of user frustration. So you’ve got a very tired team coming off the project, surprised by what’s happening and, quite frankly, every person on that team was heartbroken. We had this mantra throughout the course of development of delighting the customer. We wanted people to see it and be like, “Oh my God, this is just a treasure trove of Halo.”
That was very dark time, personally. We needed to make it right, and we weren’t going to stop until we had. But it was really hard to live through. But, looking back at what we did in the past informs what we do in the future, and we learned things through the course of that to make Halo 5 better.
Undertegnede er naturlig nok skuffet over at vi ikke får vite mer om hva som skjedde med MCC. Jeg er oppgitt over at de enormt mange problemene med MCC blir beskrevet som overraskende. Og jeg blir lettere irritert av å lese at Dan Ayoub regelrett lyver når han sier "we needed to make it right, and we weren't going to stop until we had." For tvert imot, det var nettopp å stoppe de gjorde. Den siste patchen av betydning til MCC kom i slutten av mai 2015. Patchen i oktober, 4 måneder senere, inneholdt bare småplukk. Fortsatt gjenstår det bokstavelig talt hundrevis av bugs. Reddit har en ufullstendig liste, og Rhys Weir's artikkel hos Teambeyond fra mai 2015 m/tilhørende bugliste er fortsatt ganske presis. For H1 (MCC) finnes det til og med en dedikert nettside - Halobugs.com - med oversikt over problemene.
Det eneste som letter på humøret da er mitt svake håp om at noe av grunnen til at 343i-folk stiller til nettopp en slik intervjuartikkel er at de skal vise frem en "reboot" av hele MCC på E3 om en drøy uke. Noen vil kanskje mene at det er som å tro på nissen. Men, om de skal "make it right", er det det minste vi bør forvente fra 343 Industries.
Community Update: Sgt Johnson til Halo Wars 2 og HCS-nytt
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Denne ukas Halo Community Update fra 343 Industries har hovedfokus på den siste innholdsoppdateringe til Halo Wars 2. Der er det den legendariske karakteren Sgt. Avery Johnson som står i fokus. Johnson spilte en viktig birolle i den første Halotriologien, var en stor favoritt blant fansen, og er nå altså tilbake som en spillbar karakter i Halo Wars 2.
I tillegg til en video som demonstrer den nye innholdsoppdateringen, er det også mye annet spennende Sgt. Johnson-stoff i ukas Community Update. Vi får blant annet en spesialutgave av "Cannon Fodder", 343i sin historiespalte, som fokuserer på Sgt. Johnson, og en video om Johnsons "mørke side" som er laget av en Halo-fan.
I tillegg til alt dette er det også noen andre nyheter i ukas oppdatering fra 343i. Blant annet er det et par videoer som oppsummerer HCS Daytona, informasjon om sommersesongen i Halo Championship Series, nye spillelister til Halo 5, og noen andre nyheter om Xbox One og Xbox LIVE generelt.
Hele ukas Community Update kan leses på Halo Waypoint.
Installation 01: Cinematisk trailer
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
En gruppe Halo-fans som ønsker seg tilbake til "klassisk" Halo (den første triologien) har de siste par årene jobbet med å lage et slikt spill. Spillprosjektet, som har navnet "Installation 01" har skutt veldig fart de siste månedene. Og i dag la de ut det de kaller en cinematisk trailer, som viser frem vi kan forvente oss av animasjoner og grafikk:
Rykte: 343 Industries har sendt ut spørreskjema om Master Chief Collection
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I følge et innlegg på det velrennomerte forumet NeoGAF har 343 Industries begynt å sende ut et spørreskjema om Halo: Master Chief Collection. Timingen kan virke merkelig - det er jo over 2 år siden spillpakken ble lansert. Dessuten, som vi alle vet, har 343i latt være å fikse en lang rekke hårreisende bugs og feil i spillet. Hvorfor nå plutselig spørre om hvordan spillerne opplever Master Chief Collection?
Om man skal tillate seg i å spekulere, så er det fristende å peke på at den store spillmessen E3 er bare tre uker unna. Det vi har fått vite fra 343i er at de skal ha et Halo-relatert bidra, men at dette ikke har noe med Halo 6 å gjøre. Kan det da tenkes at de har planer om en full "reboot" av Halo: Master Chief Collection? Det er kanskje ønsketekning fra vår side, men stadig flere hint peker i den retningen...
Intervju med Snip3down
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I går la 343 Industries ut et intervju med Snip3down. Han spiller på laget EnVyUs, som vant HCS Daytona, og intervjuet dreier seg naturlig nok om nettopp denne turneringen:
Oppgradering av infrastruktur på HaloNorge.no
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I løpet av helgen skal vi oppgradere en del grunnleggende infrastruktur på HaloNorge.no. Sidene vil derfor være stengt for registrering av nye brukere, og det kommer til å være en god del nedetid gjennom helga.
Hvis alt går etter planen er vi oppe og går for fullt utover kvelden søndag 21. mai. Vi oppdaterer denne nyheten så fort arbeidet er utført.
Oppdatert søndag kl. 17:36: Oppgraderingene er nå gjennomført, men det er fortsatt enkelte bugs som gjenstår. Se vår bugrapporteringstråd for detaljer.
Ny H5-glitch: doubleshot med de fleste våpen (!)
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Mint Blitz har oppdaget en ny glitch i Halo 5 som gjør det mulig å skyte flere skudd i unormalt rask rekkefølge med en rekke våpen. Glitchen minner om "doubleshot" og "quadshot" fra Halo 2.
Her er en videoguide som forklarer glitchen i detalj:
EnVyUs vant HCS Daytona
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Noe overraskende var det laget EnVyUs som stakk av med seieren i helgens amerikanske Halo 5-turnering, HCS Daytona. I finalen slo de Optic Gaming, som i lengre tid har dominert den kompetitive scenen.
EnVyUs halte til slutt i land seieren etter en brutal ferd gjennom "loser's bracket", som de ble slått ned i av ingen ringere enn Optic Gaming. I hovedfinalen satt også revansjen langt inne. Det måtte to sett på 7 games hver til før man kunne kåre EnVyUs til vinnere av turneringen og en premiepott på 24 000 dollar.
Tredjeplassen gikk til Team Liquiq, mens Splyce to fjerdeplassen. Femteplassen ble tatt av et overaskelseslag, Oxygen Supremacy, som kjempet seg helt frem til denne plasseringen fra den åpne braketten.
En oppsummering av turneringen med fullstendige resultater er tilgjengelig på Halo Waypoint. I tillegg har arrangøren, UMG, laget en liten oppsummeringsvideo fra helga:
343 Industries skal vise frem noe annet enn Halo 6 på E6-messa
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I går gikk Ske7chfactor, som er talsmann for 343 Industries, ut på Reddit og avslørte at det ikke vil bli vist frem noe som har med Halo 6 å gjøre på årets E3-messe:
I'll slip into my Dreamcrusher persona for a minute in the name of realistic expectations: We've said this already but we'll have a little something at E3 but it's not related to the next major entry in the franchise.
Hva enn det er de skal vise frem, så er det tydeligvis ikke Halo 3: Anniversary heller. For litt senere i tråden gjentok Ske7chfactor følgende:
There is no Halo 3 Anniversary.
Hva kan det da være at de skal vise frem?
En smakebit på HCS Daytona
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Den første turneringen i sommersesongen av Halo Championship Series 2017 sparkes for alvor i gang neste helg, med LAN-turneringen HCS Daytona. For å forhåndskikk på profflagene som stiller, turneringsformatet, og mer, sjekk ut Halo Waypoint sin eSportsider.