Youtubekanalen "Halo Breakdown" har lagt ut en video som oppsummerer Dreamhack Atlanta, hvor sommerfinalen i Halo Championship Series ble avholdt:
Under helgas finale i sommersesongen av HCS Pro League var det noe overraskende laget Splyce som stakk av med seieren, etter å ha slått storfavorittene Optic Gaming i både WB finalen og hovedfinalen. Her er 343 Industries sin videooppsummering av turneringen:
I går kveld annonserte 343 Industries det de kaller "Halo Summer Celebration", som er en pakke med Halo-nyheter som vil bli lansert i løpet av de nærmeste månedene. Den første av nyhetene har riktignok vært kjent lenge; at Halo 5 får en 4K-oppdatering, som vil være klar ved lanseringen av Xbox One S (tidligere kjent som "Scorpio").
Den neste nyheten er derimot langt større: alle Halo-spill som har blitt lansert til Xbox 360 vil bli bakoverkompitable med Xbox One i løpet av de nærmeste månedene. Så langt har bare Halo: Reach vært tilgjengelig, men nå kommer blant annet Halo 3, ODST, og Halo 4. Ikke nok med det - nå blir også alle utvidelsespakkene med ekstra brett gratis. Dermed slipper man å betale for flere år gammelt DLC-innhold.
Til det utrente øye kan dette virke litt overraskende, all den tid disse spillene er tilgjengelige i 1080p/60FPS via Master Chief Collection. Men, denne spillpakken er som kjent fortsatt plaget med alvorlige bugs og feil som 343 Industries nekter å vedkjenne seg. At de nå velger å gjøre "orginalene" bakoverkpatible viser enda tydligere at Master Chief Collection blir overlatt til historiens søppelhaug. Særlig med tanke på at de spillene som ikke ble lansert på Xbox 360 (H1 og H2) er ventet å bli spillebare på Xbox One når bakoverkompatibilitet for originale Xbox-spill blir lansert i løpet av høsten.
En annen nyhet av en viss interesse for fans av den første triologien er at en Halo 3-inspirert jubileumsspilleliste til Halo 5 vil bli lansert i løpet av sommeren. Denne spillelisten vil inneholde kun brukerskapte brett fra Halo 3-æraen og gameplayet vil bli justert for å etterligne Halo 3 i så stor grad som mulig.
Om ikke dette var nok, så fortsetter lanseringen av nytt innhold til Halo Wars 2. I juli lanseres en ny leder, AIen "Serina", og en miniutvidelse til kampanjen med tittelen "Operation Spearbreaker". I august får vi nok en ny leder, grunten "Yapyap the destroyer".
I tillegg til alle disse spillnyhetene innholder annonseringen fra 343 Industries også en del informasjon om kommende arrangementer, samt nye bøker og annet fra det utvidede historieuniverset.
Den norske klanen "Loftstua" har nettopp lansert sine nye nettsider: www.Loftstua.com. Klanen har tidligere kun eksistert som et Spartan Company på Halo 5, men med skikkelige nettsider etablerer de seg nå tydeligere som en seriøs klan som vi er stolt av å se i Norge igjen etter mange års tørke.
Nettsidene inneholder informasjon om klanen og dere spillere. Blant annet finner man linker til spillernes profiler på YouTube, Twitch, og selvfølgelig Halo Waypoint. Dessuten kan man se hva slags utstyr og hvilke innstillinger (sensitivitet, akselerasjon, dødsone, osv) de ulike spillerne bruker.
Loftstua er en klan av den gamle, gode, inkluderende typen. Det betyr at alle aktive Halo 5-spiller er velkomne i klanen. Om du ønsker å bli med i klanen er det derfor bare å ta kontakt med Loftstuas ledelse.
I dag slapp 343 Industries en "hotfix" som fikser et par mindre bugs i Halo 5:
- Fixed an issue where players could crouch into a wall and not take damage from a Plasma Grenade
- Fixed an issue where players could fire multiple shots in rapid succession and bypass the intended weapon fire rate
Denne patchen er på ca. 1,3 GB og kan lastes ned allerede nå.
Etter over fire (!) års pause sparker vi igjen i gang HaloNorge topp 10. Dette er en videoserie der vi viser frem de beste videoklippene fra norske Halospillere. Vi tar imot klipp fra alle Halospill, ikke bare Halo 5.
Hva venter du på? Send melding til "O Ole O" med dine beste klipp som vedlegg via Xbox One eller Xbox Windows App. Slik gjør man det:
Fristen for å sende inn klipp er den 14. juni. Ettersom dette blir første episoden av den syvende utgaven av top 10 så kan dere sende inn så mange klipp dere ønsker. Hvert klipp bør ikke var mer enn ett minutt. Prøv også å få med 4-5 fem sekunder ekstra før og etter selveste klippet, slik at det blir lettere for oss å redigere.
I en lang artikkel publisert av VICE denne uka, som bør være obligatorisk lesning for alle Halo-fans, får vi et innblikk i utviklingen av Halospillene fra 1998 til i dag. Artikkelen er satt sammen av intervjuer med mange av de aller mest sentrale personene som var involvert i utviklingen av Halo-spillene. Gjennom disse intervjuene får vi et dypt innblikk i hvordan utviklingen foregikk, og særlig hvilke utfordringer Bungie og 343 Industries støtte på underveis.
Det er rett og slett en imponerende samling sentrale skikkelser bak Halo-serien som får snakke (relativt) fritt: Alex Seropian (grunnlegger av Bungie), Jaime Griesemer (sentral under alle Bungies Halospill, og mannen som fant ut hvordan en FPS kan spilles med en gamepad), Marty O’Donnell (lyd- og musikksjef for H1, H2, H3, og Reach), Marcus Lehto (art director for Bungie og "faren" til Master Chief), Joeseph "Joe" Staten (kanskje det mest sentrale kreative hodet bak Halo-seriens historiedel), Ed Fries (mannen hos Microsoft som hadde ansvaret for deres oppkjøp av Bungie), Paul Bertone (lagde brett til H1, design lead for H2 og H3), Max Hoberman (flerspilleransvarlig for H2 og deler av H3, nå leder av Certain Affinity), Frank "Frankie" O’Connor (communityansvarlig under Halo 2, deretter mer og mer involvert i kampanjedelen av spillene), Dan Ayoub (prosjektleder for Halo: MCC), Kiki Wolfkill (executive producer for H4), Josh Holmes (creative director for H4, sentral i utviklingen av H5), og Tim Longo (creative director for H5).
Intervjuene med alle disse er klippet sammen slik at vi tas med på en kronologisk ferd gjennom Halo-historien, og blir med på utviklerteamets oppturer og nedturer underveis. Ganske mye av det som fortelles er kjent fra før av, for eksempel den enormt trøblete utviklingen av Halo 2. Men det har aldri tidligere blitt samlet på ett sted på denne måten. Det er dessuten mye nytt å lese, særlig om de første fem spillene (H1-H4 og Reach). For eksempel er det mye interessant, og så vidt meg bekjent nytt, å lese om problemene i forbindelsen med utviklingen av Halo 3.
Det som kanskje overrasket meg mest er allikevel det som blir fortalt om Halo 2 sin flerspillerpatch. Patchen, som bare noen få måneder etter lansering fullstendig rebalanserte alle våpnene, ble gjort nødvendig på grunn av en skikkelig tabbe. Et par uker før lansering hadde nemlig Jason Jones og Jamie Griesmer rebalansert alle våpnene for å få de til å fungere i kampanjen, uten å ta hensyn til hvilke konsekvenser dette ville få for flerspillerdelen (!).
Når vi kommer til Xbox One-æraen er det en betydelig mindre åpenhet fra intervjuobjektenes side. Det er forsåvidt forståelig. Ofte trengs det avstand og/eller at noen bytter jobb før de tør å snakke fritt om problemer og uenigheter. Men, med tanke på hvor mye det snakkes om problemene under utviklingen av H1, H2, H3, og H4 er påfallende at Master Chief Collection bare blir nevnt i forbifarten. Riktignok innrømmer Dan Ayoub at tiden etter lanseringen var "was [a] very dark time, personally", men vi får aldri noe innblikk i hva som faktisk gikk galt. Det nærmeste vi kommer er dette:
We were surprised by a few things, once the Collection was released. We found things happening in the real world that we didn’t see in testing: matchmaking problems, and a lot of user frustration. So you’ve got a very tired team coming off the project, surprised by what’s happening and, quite frankly, every person on that team was heartbroken. We had this mantra throughout the course of development of delighting the customer. We wanted people to see it and be like, “Oh my God, this is just a treasure trove of Halo.”
That was very dark time, personally. We needed to make it right, and we weren’t going to stop until we had. But it was really hard to live through. But, looking back at what we did in the past informs what we do in the future, and we learned things through the course of that to make Halo 5 better.
Undertegnede er naturlig nok skuffet over at vi ikke får vite mer om hva som skjedde med MCC. Jeg er oppgitt over at de enormt mange problemene med MCC blir beskrevet som overraskende. Og jeg blir lettere irritert av å lese at Dan Ayoub regelrett lyver når han sier "we needed to make it right, and we weren't going to stop until we had." For tvert imot, det var nettopp å stoppe de gjorde. Den siste patchen av betydning til MCC kom i slutten av mai 2015. Patchen i oktober, 4 måneder senere, inneholdt bare småplukk. Fortsatt gjenstår det bokstavelig talt hundrevis av bugs. Reddit har en ufullstendig liste, og Rhys Weir's artikkel hos Teambeyond fra mai 2015 m/tilhørende bugliste er fortsatt ganske presis. For H1 (MCC) finnes det til og med en dedikert nettside - Halobugs.com - med oversikt over problemene.
Det eneste som letter på humøret da er mitt svake håp om at noe av grunnen til at 343i-folk stiller til nettopp en slik intervjuartikkel er at de skal vise frem en "reboot" av hele MCC på E3 om en drøy uke. Noen vil kanskje mene at det er som å tro på nissen. Men, om de skal "make it right", er det det minste vi bør forvente fra 343 Industries.
Denne ukas Halo Community Update fra 343 Industries har hovedfokus på den siste innholdsoppdateringe til Halo Wars 2. Der er det den legendariske karakteren Sgt. Avery Johnson som står i fokus. Johnson spilte en viktig birolle i den første Halotriologien, var en stor favoritt blant fansen, og er nå altså tilbake som en spillbar karakter i Halo Wars 2.
I tillegg til en video som demonstrer den nye innholdsoppdateringen, er det også mye annet spennende Sgt. Johnson-stoff i ukas Community Update. Vi får blant annet en spesialutgave av "Cannon Fodder", 343i sin historiespalte, som fokuserer på Sgt. Johnson, og en video om Johnsons "mørke side" som er laget av en Halo-fan.
I tillegg til alt dette er det også noen andre nyheter i ukas oppdatering fra 343i. Blant annet er det et par videoer som oppsummerer HCS Daytona, informasjon om sommersesongen i Halo Championship Series, nye spillelister til Halo 5, og noen andre nyheter om Xbox One og Xbox LIVE generelt.
Hele ukas Community Update kan leses på Halo Waypoint.
En gruppe Halo-fans som ønsker seg tilbake til "klassisk" Halo (den første triologien) har de siste par årene jobbet med å lage et slikt spill. Spillprosjektet, som har navnet "Installation 01" har skutt veldig fart de siste månedene. Og i dag la de ut det de kaller en cinematisk trailer, som viser frem vi kan forvente oss av animasjoner og grafikk:
I følge et innlegg på det velrennomerte forumet NeoGAF har 343 Industries begynt å sende ut et spørreskjema om Halo: Master Chief Collection. Timingen kan virke merkelig - det er jo over 2 år siden spillpakken ble lansert. Dessuten, som vi alle vet, har 343i latt være å fikse en lang rekke hårreisende bugs og feil i spillet. Hvorfor nå plutselig spørre om hvordan spillerne opplever Master Chief Collection?
Om man skal tillate seg i å spekulere, så er det fristende å peke på at den store spillmessen E3 er bare tre uker unna. Det vi har fått vite fra 343i er at de skal ha et Halo-relatert bidra, men at dette ikke har noe med Halo 6 å gjøre. Kan det da tenkes at de har planer om en full "reboot" av Halo: Master Chief Collection? Det er kanskje ønsketekning fra vår side, men stadig flere hint peker i den retningen...
Los Angeles Rams for Face Masks, nfllivepc.com, Nfl Shop Face Masks
22.01.2021, 07:17 av WilliamR
Nhl Cloth Masks, nhlfansjersey.com, Ottawa Senators
22.01.2021, 07:15 av WilliamR
Bugrapporteringstråd for oppgraderinger i mai 2017
20.06.2017, 19:52 av Oby
Oppgradering av infrastruktur på HaloNorge.no
19.05.2017, 21:16 av Nyheter
Ny H5-glitch: doubleshot med de fleste våpen (!)
16.05.2017, 21:14 av Nyheter