Storpatchen til Halo MCC blir sluppet i august
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Den store (dog lovlig sene) patchen til Halo: Master Chief Collection vil bli lansert innen slutten av august. Det er 343 Industries selv som melder dette på Twitter i dag, hvor de avslørte at den oppdaterte versjonen av MCC blir en del av Xbox Games Pass fra 1. september:
Halo: The Master Chief Collection will be included with @XboxGamePass beginning September 1! Experience Halo CE: Anniversary, Halo 2: Anniversary, Halo 3, and Halo 4 – all updated with improved matchmaking, offline LAN, faster load times, Xbox One X visual enhancements, and more. pic.twitter.com/FOXgThA6y3
— Halo (@Halo) August 21, 2018
Halo MCC Insider - et innblikk
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Den store oppdateringen til Halo: Master Chief Collection er like om hjørnet. Neste steg i prosessen nå er å åpne testingen til alle som har meldt seg på MCC insider-programmet - som det fortsatt er mulig å melde seg på. Det er over 40 000 påmeldte, men bare rundt 2000 er foreløpig med i testprogrammet per nå (blant annet undertegnede).
For de av dere som er nysgjerrige på nyhetene i MCC insider, sjekk denne videooppsummeringen laget av GregoR:
Nytt spill teaset på E3 - Halo: Infinite
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Man måtte virkelig følge med om man skulle få med seg de to Halonyhetene som ble presentert under årets E3-messe. Først ut, bokstavelig talt, var en teaservideo for det neste spillet i Halo-serien, som har (arbeids)tittelen "Halo: Infinite".
Videoen var mer en teknisk demo av den helt nye spillmotoren 343 Industries utvikler for spillet enn en tradisjonell trailer. Derfor er det praktisk talt ingenting vi får vite om spillet, annet enn et par hint i nyhetssaken på Halo Waypoint der traileren omtales.Traileren kan dere også se her på HaloNorge:
Den andre, og langt mindre nyheten er at Halo: Master Chief Collection blir en del av Xbox Games Pass i løpet av året. Vi vet ikke eksakt når, men det er lav odds for at dette vil skje ganske umiddelbart etter at den kommende storpatchen til dette spillet lanseres.
HaloSverige arangerer LAN i Uppsala
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Det svenske Halosamfunnet, som er samlet i Facebookgruppen HaloSverige, arrangerer LAN i sommer. Nærmere bestemt i Uppsala (Liljeforsskolans gymnastikhall) langhelgen 19. til 22. juli. Prisen er 300 svenske kroner per person, og fristen for påmelding er allerede 10. juni. Det vil bli spilt både Halo 5 og Halo: Master Chief Collection. Les mer på LANets facebookevent eller på LANets side for påmelding.
HaloNorge har fått opplyst at et lag på fire nordmenn valgt å ta turen, men da deltagerlisten ikke er offentlig er vi ikke kjent med hvem disse er. Om de fire gjør seg til kjenne, så vil vi oppdatere denne nyheten med (bruker)navnene dems.
Nattens Halonyheter: arkadespill, HCS 2018 og den kommende MCC-patchen
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I natt ble en ny utgave av nettprogrammet "Inside Xbox" sendt på videoplattformen Mixer. Denne gangen var et drøyt kvarter av programmet reservert for Halo-nyheter, og på den tiden rakk de å avsløre to nyheter samt gi oss nok en sniktitt på de oppdaterte MCC-menyene vi vil få se i løpet av sommeren.
For det første ble det avslørt et nytt arkadespill basert på Halo, med navnet "Fireteam Raven". Det er snakk om en klassisk "rail shooter", der inntil fire spillere kan spille sammen som et lag ODST-soldater. Handlingen er satt til kampene på den første Halo-ringen. Spillet vil bli tilgjengelige i utvalgte arkadehaller i USA i løpet av sommeren, og vil deretter bli solgt til hele verden. Kanskje det kommer et spill til Norge også?
Nattens andre avsløring var detaljene for 2018-sesongen av Halo Championship Series. MLG er med som samrbeidspartner, og den første LAN-turneringen spilles i New Orelans fra 13. til 15. juli. Det blir også avholdt en europeisk LAN-turnering i London 14. til 16. september. Begge turneringer er "global opens", noe som betyr at spiller fra hele verden kan delta.
Til slutt fikk vi også en ny kikk på menyene til Halo MCC, slik de vil se ut etter den kommende storpatchen. Det så ganske likt ut som forrige gang vi fikk en smakebit av dem, men enkelte detaljer har blitt oppdatert.
Halo-delen av Inside Xbox 17. mai 2018 kan du se i reprise her:
Halo MCC: Development update #3
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I natt slapp 343 Industries den tredje "Development update" for den kommende storpatchen til Halo: Master Chief Collection. Den viktigste nyheten å ta med seg derfra er at den første testingen ("flighting") av storpatchen vil finne sted i løpet av de neste par ukene. Kun en utrvalgt gruppe får delta: det holder ikke å være frivillig med i testprogrammet, men man må oppfylle en rekke kriterier. Blant annet må man ha spilt minst 20 matcher de siste seks månedene.
Oppdateringen inneholder dessuten en lang rekke detaljer og interessant informasjon om hvordan utviklingen skrider frem - alt for mye til at det lar seg oppsummere her. De interesserte får rett og slett lese hele oppdateringen selv på Halo Waypoint. Her nøyer vi oss med å gjengi listen over feil og forbedringer som har vært særlig prioritert i forbindelse med den første storpatchen:
- Intelligent Install
- Xbox One X Visual Enhancements
- HDR/SDR Calibration Settings
- Networking and Matchmaking Improvements (Continuous Matchmaking, Network/Multiplayer API updates)
- P1 & P2 Bug Fixes
- LAN Support
- UI & UX Updates (Main Menu, Title Screen Video, Button States/Highlight States)
I tillegg har de fått på plass et nytt menybilde, som endelig inneholder en Halo-ring:
Splyce vant Halo World Championship
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Splyce vant finalen i årets Halo World Championship etter å ha feid TOX av banen med sifrene 4-0. Tredjeplassen gikk til EnVyUs. Det beste europeiske laget ble Team Infused, som endte opp med en topp 8-plassering.
Det ble også spilt en FFA-turnering under finalene i HWC. Der vant RyaNoob, tett fulgt av en europeer: Batchford fra Storbritannia.
For en detaljert oppsummering av finalehelga, se Halo Waypoint.
HWC 2018: Finalehelg
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I helga skal Halo World Championship 2018 endelig avgjøres. Og i den anledning har 343 Industries laget en liten teaservideo for å piske opp stemningen:
Norsk lag spiller HWC London
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Den norske Halospilleren Cato "Fjolsen" Wanvik tipset meg tidligere i dag at det norske laget han spiller på deltar i helgas Halo World Championship-turnering i London. Laget, som skal spille i både FFA- og 4on4-turneringene, består av følgende spillere:
- Fjolsen
- Babyber
- Assessedgrub
- Axenes
Hvis du vil følge det norske laget "bak kulissene" kan du følge brukeren Fjolsen på Snapchat. Selve turneringen følger du på twitch.tv/halo.
Siste nytt om den kommende MCC-patchen
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I oktober fikk vi en mildt sagt overraskende annonsering fra 343 Industries: arbeidet med en ny patch til Halo: Master Chief Collection er i gang. Etter noen måneders arbeid er tiden nå også kommet for at 343 Industries letter på sløret og forklarer oss i mer detalj hva det er de jobber med å fikse.
I det de kaller en "MCC Development Update", går community-ansvarlig Ske7ch gjennom status per i dag. I den er det mye interessant informasjon, og vi må nøye oss med å liste opp noen kulepunkter her:
- 343 Industries har etablert et separat og permanent gruppe med erfarne ansatte som skal jobbe med "legacy"-titler, og det er disse som jobber med oppdateringene til MCC.
- Planen er å begynne testingen av oppdateringene i løpet av mars måned.
- I testfasen vil oppdateringene kun være tilgjengelige for de som er med i Xbox Insider-programmet.
- Matchmakingsystemet er allerede fullstendig overhalt, noe som blant annet vil føre til raskere matchmaking og mer stabile parties.
- Den underliggende kjernekoden som sørger for at de åtte ulike spillmotorene snakker sammen med Xboxens operativsystem (XDK/APIs) er oppdatert.
- Overgangen mellom de ulike spillmotorene og menysystemet er lagt om fullstendig, noe som skal bedre stabiliteten.
- Absolutt all matchmaking vil skje på dedikerte servere etter oppdateringen.
Det virker med andre ord som om 343 Industries virkelig har tatt tak i MCCs fundamentale problemer. Samtidig sier de lite om hva dehar gjort, eller tenker å gjøre, om feilene som finnes i de enkelte spillmotorene, se for eksempel denne lange buglisten som gjelder Halo 1. Det gir forsåvidt mening - det er lite vits i å fikse enkeltstående feil når spillpakkens grunnmur er råtten. Men, når grunnmuren etterhvert blir solid, får vi håpe at "legacy"-gruppa også tar for seg de enkelte spillene.