Splyce vant finalen i årets Halo World Championship etter å ha feid TOX av banen med sifrene 4-0. Tredjeplassen gikk til EnVyUs. Det beste europeiske laget ble Team Infused, som endte opp med en topp 8-plassering.
Det ble også spilt en FFA-turnering under finalene i HWC. Der vant RyaNoob, tett fulgt av en europeer: Batchford fra Storbritannia.
For en detaljert oppsummering av finalehelga, se Halo Waypoint.
I helga skal Halo World Championship 2018 endelig avgjøres. Og i den anledning har 343 Industries laget en liten teaservideo for å piske opp stemningen:
Den norske Halospilleren Cato "Fjolsen" Wanvik tipset meg tidligere i dag at det norske laget han spiller på deltar i helgas Halo World Championship-turnering i London. Laget, som skal spille i både FFA- og 4on4-turneringene, består av følgende spillere:
Hvis du vil følge det norske laget "bak kulissene" kan du følge brukeren Fjolsen på Snapchat. Selve turneringen følger du på twitch.tv/halo.
I oktober fikk vi en mildt sagt overraskende annonsering fra 343 Industries: arbeidet med en ny patch til Halo: Master Chief Collection er i gang. Etter noen måneders arbeid er tiden nå også kommet for at 343 Industries letter på sløret og forklarer oss i mer detalj hva det er de jobber med å fikse.
I det de kaller en "MCC Development Update", går community-ansvarlig Ske7ch gjennom status per i dag. I den er det mye interessant informasjon, og vi må nøye oss med å liste opp noen kulepunkter her:
Det virker med andre ord som om 343 Industries virkelig har tatt tak i MCCs fundamentale problemer. Samtidig sier de lite om hva dehar gjort, eller tenker å gjøre, om feilene som finnes i de enkelte spillmotorene, se for eksempel denne lange buglisten som gjelder Halo 1. Det gir forsåvidt mening - det er lite vits i å fikse enkeltstående feil når spillpakkens grunnmur er råtten. Men, når grunnmuren etterhvert blir solid, får vi håpe at "legacy"-gruppa også tar for seg de enkelte spillene.
Tidligere Halo-proffspiller Mason "Neighbor" Cobbs hadde i dag sin siste arbeidsdag hos 343 Industries etter 4 års som ansatt. Det markerte han med denne tweeten:
Today was my last day at 343. I wish them the best moving forward and I am very thankful for the last four years.#classichalofan
— mason (@masoncobb) December 16, 2017
Bruken av hashtaggen #classichalofan har ført til en del spekulasjoner på nett. Kan det være en kryptisk kritikk av retningen Halo-spillene går i? Eller har ikke hashtaggen noen dypere mening?
I dag annonserte 343 Industries de første detaljene om Halo World Championship 2018, blant annet datoer og steder for alle LAN-turneringer kommende år. Den viktigste nyheten for fansen er likevel valget av hovedpartner: gode gamle Major League Gaming (MLG).
Her er annonseringen i videoform:
Den nyeste episioden av "HCS Retrospective" har blitt publisert på YouTube. Denne gangen er det turneringen HCS Atlanta som blir oppsummert gjennom en drøye 22 minutter lang video:
Den nyeste inkarnasjonen av Xbox One ble lansert tidligere denne uken. Omtrent samtidig slapp 343 Industries en større oppdatering til Halo 5, med navnet "Overtime". Hovednyheten er en grafisk ansiksløftning, nemlig ved at Halo 5 nå kjører i 4K-oppløsning. En kanskje like stor, og uvarslet, nyhet er den at man nå kan laste ned et program til Windows 10 som lar deg kjøre en lokal server for Halo 5. Skikkelig LAN-spilling er med andre ord tilbake i Halo-universet! Og ikke nok med det: spillmodusen "Oddball" gjør (endelig) et comeback, og våpenjusteringene 343 Industries har testet over de siste ukene blir nå gjort gjeldende over hele fjøla.
Lanseringen av "Overtime"-oppdateringen gikk imidlertid ikke helt smertefritt. En rekke spillere klaget kort tid etter lansering på at ytelsen i flerspillerdelen var for dårlig, slik at blant annet treff ikke ble registrert. Over det siste døgnet har 343 Industries foretatt justeringer på serverne for å forsøke å løse problemet, i tillegg til at de slapp en liten ekstra patch ("hotfix") til Halo 5. I tillegg til å løse enkelte små problemer med "Overtime"-oppdateringen, så sletter denne hotfixen en del ubrukt materiale, slik at Halo 5-installasjonen blir redusert i størrelse med ca. 10 gigabyte (!!).
I forbindelse med lanseringen av Xbox One X var det ikke bare Halo 5 som fikk en overhaling. Halo Wars 2 fikk en full 4K-oppdatering, og gode, gamle Halo 3 - det bakoverkompatible originalspillet, ikke MCC-versjonen - fikk en visse grafisk ansiktsløfting. Sistnevne kan dere se resultatet av i denne videoen:
I går lanserte 343 Industries en samlepakke med alle de Halo-relaterte videoserien som har blitt laget gjennom årene. Samlingen, som allerede er i salg på Amazon, inneholder fire serier:
Her er 343s lanseringstrailer for pakken:
I løpet av natten har Frank "Frankie" O'Connor hos 343 Industries lagt ut en lengre forklaring av hva som gikk galt med Halo: Master Chief Collection flere steder på nettet. Det tok altså "bare" 1072 dager fra Frankie selv lovet at han skulle gi fansen en slik forklaring til vi kunne lese den - nesten tre år. Forklaringen er heller ikke så dyptgående som man kanskje kunne forventet. Men, når det er sagt, er det viktig å understreke at dette er nok et steg i riktig retning fra 343 Industries. Det har helt klart skjedd en kursendring, og det blir spennende å se hva den vil resutere i over det neste halve året.
Bugrapporteringstråd for oppgraderinger i mai 2017
20.06.2017, 20:52 av Oby
Oppgradering av infrastruktur på HaloNorge.no
19.05.2017, 22:16 av Nyheter
Ny H5-glitch: doubleshot med de fleste våpen (!)
16.05.2017, 22:14 av Nyheter
EnVyUs vant HCS Daytona
16.05.2017, 01:44 av Nyheter
343 Industries skal vise frem noe annet enn Halo 6 på E6-messa
14.05.2017, 11:43 av Nyheter