Halo 3 lansert på PC
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Den 15. juli ble Halo 3 lansert på PC, som en del av spillpakken Master Chief Collection. I anledning lanseringen delte 343 Industries også et par markedsføringsvideoer på sin Youtube-kanal:
Halo 3: ODST Firefight kommer til MCC i løpet av sommeren
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Gjennom en kort "teaser"-video, som du kan se nedenfor, kunngjorde 343 Industries i dag at Halo 3: ODST Firefight kommer til Master Chief Collection i løpet av sommeren. Fra før av har vi både Halo 3: ODST-kampanjen og Halo: Reach sin firefight i spillsamlingne, men firefight-modusen til Halo 3: ODST har vært et savn for mange.
Halo 2 MCC: hotfix og ny artikkel om historien bak noen av flerspillerbrettene
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Over en uke etter Halo 2 MCC ble lansert til PC (og oppdatert på Xbox), og fik en rekke med nye, vanvittige bugs, har det nå kommet ut en "hotfix". En liste over tingene som er fikset finner dere på 343 Industries sine supportsider for Halo: MCC.
Denne oppdateringen inneholder også enkelte andre feilfikser, særlig til Halo 3. Også dette spillet fikk nemlig store grafiske problemer på grunn av noen ytelsesforbedringer som ble sluppet samtidig som Halo 2 ble lanser til PC. Blant annet kunne spillere som satt i kjøretøy fremstå som usynlige (!). Også dette er nå fikset.
Samme dagen som "hotfix"-oppdateringen ble lansert la magasinet PCGamer.com ut en artikkel der de intervjuer to tidligere ansatte i Bungie – Chris Carney og Steve Cotton – om utviklingen av en rekke ikoniske Halo 2-brett. Lurer du på hva som er forhistorien til Lockout eller Zanzibar? Eller hvilke planer Bungie hadde for brettet Containment? Da er dette lesestoff for deg.
Halo 2 MCC lansert på PC – med vanvittige "bugs"
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
For drøye 24 timer siden ble Halo 2 lansert til PC som en del av spillpakke Halo: Master Chief Collection (MCC). Samtidig kom det også ut en oppdatering til MCC på Xbox One, som bringer Xbox-versjonen opp til par med PC-versjonen.
Umiddelbart etter lansering viste det seg at lanseringen/oppdateringen inneholdt to vanvittige "bugs":
- Prosjektiler (f.eks. rockets, granater, sniperkuler) skutt skarpt nedover i Halo 2 forsvinner, og treffer tilfeldige lagmedlemmer(!) et annet sted på brettet(!!).
- Grove grafiske feil i Halo 3, som blant annet gjør spillere som kjører Warthog komplett usynlige.
Allerede i løpet av natten til i dag hadde den kjente Youtube-kanalen Singel Halo Clips laget en over ti minutter lang montage med drøssevis av eksempler på både disse feilene, samt treffregistreringsproblemene på Halo 2 som har vedvart siden MCC ble lansert helt tilbake i 2014:
Det er smått utrolig at en relansering av en snart seks år gammel spillpakke kan genere flere feil enn den fikser (og listen over eksisterende bugs er lang som et vondt år, til tross for fem år med sporadiske oppdateringer). Samtidig skal 343 Industries ha honnør for å denne gangen være svært transparente i dette innlegget på r/Halo, hvor de gjør rede for hvordan de har arbeidet intenst med å rette disse to feilene etter lanseringen. En "hotfix" skal være på vei, men når den kommer er enda uklart.
Halo 2 (Anniversary) kommer til MCC på PC 12. mai
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Den 12. mai blir det neste spillet i pakken Master Chief Collection til PC lansert, nemlig Halo 2: Anniversary. Her er lanseringstraileren:
Halo 1 lansert på PC som del av Halo: Master Chief Collection
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
For bare et par timer siden lanserte 343 Industries Halo: Combat Evolved Anniversary til spillpakken Master Chief Collection på PC. Man får tilgang til Halo 1 enten ved å kjøpe helle MCC-pakka, eller ved å kjøpe spillet individuelt for USD 9,99.
PC-utgaven kommer med blant annet 4k UHD-støtte, mulighet for å bruke både mus/tastatur og gamepad, støtte for høyere framerate enn 60 FPS, og muligheter for modding - for å nevne noe. Dessuten er alle funksjonene vi finner i Xbox-versjonen selvfølgelig på plass.
Halo: Infinite - 343 Industries allierer seg med MLG-veteraner
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Halo: Infinite skal først lanseres mot slutten av året, men 343 Industries har allerede begynt å planlegge esportsatsingen for det kommende spillet. Og i dag kunne de avsløre at de har inngått et partnerskap med selskapet eSports Engine, som ledes av vel ansette veteraner fra Major League Gaming (MLG). Avtalen, som naturlig nok tenner håpet hos mange Halo-fans, ble annonsert gjennom følgende videosnutt:
Halo: Reach er lansert som en del av MCC - også på PC
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I dag klokken 19 ble Halo: Reach lansert som del av Master Chief Collection på Xbox One. Samtidig ble også Master Chief Collection lansert til PC, foreløpig med Halo: Reach som eneste spill i pakken.
I den forbindelse har 343 Industries laget en egen velkomstside for dem som for første gang setter sine virtuelle ben i Halo: Master Chief Collection og Halo: Reach.
Halo: Reach kommer til Master Chief Collection 3. desember
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
343 Industries avslørte i dag endelig lanseringsdatoen for Halo: Reach til Master Chief Collection på både Xbox og PC: 3. desember 2019. I den forbindelse la de også ut denne traileren:
Ny Halo: Infinite-trailer vist frem på E3
Utløpt- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Helt på tampen av Microsofts pressekonferanse på E3-messa i Los Angeles ble en ny trailer fra det kommende spillet Halo: Infinite vist frem:
Traileren er en typisk "pre-render", uten noe gameplay, og praktisk talt uten noen hint om historiedelen. Det eneste den egentlig avslører er at spillet først kommer ut i forkant av julen 2020. Det er altså nesten halvannet år til spillet er klart - og da vil det ha gått hele fem år siden Halo 5 ble lansert. Dette er det lengste oppholdet mellom hovedspillene i serien noensinne.
Årsaken til den lange ventetiden er at Halo: Infinite ikke bare er en vanlig oppfølger. Som tidligere annonsert er spillet bygget rundt en helt ny spillmotor, "Slipspace Engine". Dessuten skriver 343 Industries på sine nettsider at Halo: Infinite er en
spiritual reboot, a game with a vision set firmly in the future, but a foundation rooted deeply in the things our team and our fans have fallen in love with – the scope, the scale, the heroism and the moments of spectacle and wonder that brought players together on couches, at basement LAN parties, on Xbox Live and in esports arenas for years. The stories of shared adventure and individual discovery that made the first Halo game such a defining moment for millions of gamers – and helped chart the course for countless FPS games ever since. We want to recapture that sense of awe and delighted surprise – and the right way to do that is to lean into the things that are already magical, and build outward from there.
Dette høres lovende ut, og fikk i alle fall undertegnede til å håpe at 343i ville sette en strek over Halo 4 og 5 - to spill som både gameplaymessig og storymessig har fullstendig sporet av serien. Det ville nok vært et klokt trekk. Men fullt så radikal reboot er det tydeligvis ikke snakk om. Som 343i også skriver:
The universe will continue the continuity of Halo 5 and in that sense contain the adventures that led up to this moment, but in the pursuit of our “spiritual reboot” and the launch of a new console, we also want to make sure that this is a perfect starting point for new players too. This story will mark the beginning of a new chapter and challenge for the Chief, but it will also respect and continue threads that led to this point.
Vi må nok smøre oss med en god dose tålmodighet før vi får se hva det ligger i disse antydningene. I mellomtiden har vi heldigvis Halo: Master Chief Collection, som stadig blir bedre. En tidlig beta av PC-versjonen, med Halo: Reach, vises i disse dager frem på E3-messa.