Halo: Infinite - de første trailerene
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I dag viste 343 Industries for første gang frem gameplay fra Halo: Infinite. Det gjorde de med intet mindre enn tre videoer: en stemingsskapende "teaser" uten gameplay, en kort gameplaytrailer, og en åtte minutter lang gjennomnspilling av (deler av) et kampanjebrett. Alle tre videoene finner dere nedenfor.
Observante kikkere vil legge merke til at Halo: Infinite fremstår som en slags blanding av klassisk Halo og 343i-Halo, men likevel med klar vekt på det siste. Omstridte spillmekanismer som sprint, clamber, bloom, hitmarkers, og equipment/armour abilities er til stede i det kommende spillet. Samtidig ser kampanjen ut til å ha enkelte "open world"-elementer, slik vi kjenner fra Halo 1. Videre er det en rekke nye våpen, som riktignok er såpass generiske i sin utforming at de kunne vært tatt ut av et hvilket som helst moderne sci-fiskytespill.
De første reaksjonene verden over er lunkne, noe som kanskje overrasker litt med tanke på hvor lave forventingene var hos mange. På forumer og chatkanaler er det særlig en del negative reaksjoner på grafikken, som fremstår ganske uferdig med tanke på hvor kort tid det er til lansering. Det er også en del negative reaksjoner på den nye "grappling hook", som blir flittig brukt i traileren, og et "deployable shield" som også bir brukt ved en anledning. 343 Industries skriver på sine nettsider at denne typen equipment/armour abilities at man ikke vil spawne med slikt i flerspillerdelen av Infinite, men at det blir å finne som ting man kan plukke opp på flerspillerbrettene.
Halo 3 lansert på PC
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Den 15. juli ble Halo 3 lansert på PC, som en del av spillpakken Master Chief Collection. I anledning lanseringen delte 343 Industries også et par markedsføringsvideoer på sin Youtube-kanal:
Halo 3: ODST Firefight kommer til MCC i løpet av sommeren
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Gjennom en kort "teaser"-video, som du kan se nedenfor, kunngjorde 343 Industries i dag at Halo 3: ODST Firefight kommer til Master Chief Collection i løpet av sommeren. Fra før av har vi både Halo 3: ODST-kampanjen og Halo: Reach sin firefight i spillsamlingne, men firefight-modusen til Halo 3: ODST har vært et savn for mange.
Halo 2 MCC: hotfix og ny artikkel om historien bak noen av flerspillerbrettene
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Over en uke etter Halo 2 MCC ble lansert til PC (og oppdatert på Xbox), og fik en rekke med nye, vanvittige bugs, har det nå kommet ut en "hotfix". En liste over tingene som er fikset finner dere på 343 Industries sine supportsider for Halo: MCC.
Denne oppdateringen inneholder også enkelte andre feilfikser, særlig til Halo 3. Også dette spillet fikk nemlig store grafiske problemer på grunn av noen ytelsesforbedringer som ble sluppet samtidig som Halo 2 ble lanser til PC. Blant annet kunne spillere som satt i kjøretøy fremstå som usynlige (!). Også dette er nå fikset.
Samme dagen som "hotfix"-oppdateringen ble lansert la magasinet PCGamer.com ut en artikkel der de intervjuer to tidligere ansatte i Bungie – Chris Carney og Steve Cotton – om utviklingen av en rekke ikoniske Halo 2-brett. Lurer du på hva som er forhistorien til Lockout eller Zanzibar? Eller hvilke planer Bungie hadde for brettet Containment? Da er dette lesestoff for deg.
Halo 2 MCC lansert på PC – med vanvittige "bugs"
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
For drøye 24 timer siden ble Halo 2 lansert til PC som en del av spillpakke Halo: Master Chief Collection (MCC). Samtidig kom det også ut en oppdatering til MCC på Xbox One, som bringer Xbox-versjonen opp til par med PC-versjonen.
Umiddelbart etter lansering viste det seg at lanseringen/oppdateringen inneholdt to vanvittige "bugs":
- Prosjektiler (f.eks. rockets, granater, sniperkuler) skutt skarpt nedover i Halo 2 forsvinner, og treffer tilfeldige lagmedlemmer(!) et annet sted på brettet(!!).
- Grove grafiske feil i Halo 3, som blant annet gjør spillere som kjører Warthog komplett usynlige.
Allerede i løpet av natten til i dag hadde den kjente Youtube-kanalen Singel Halo Clips laget en over ti minutter lang montage med drøssevis av eksempler på både disse feilene, samt treffregistreringsproblemene på Halo 2 som har vedvart siden MCC ble lansert helt tilbake i 2014:
Det er smått utrolig at en relansering av en snart seks år gammel spillpakke kan genere flere feil enn den fikser (og listen over eksisterende bugs er lang som et vondt år, til tross for fem år med sporadiske oppdateringer). Samtidig skal 343 Industries ha honnør for å denne gangen være svært transparente i dette innlegget på r/Halo, hvor de gjør rede for hvordan de har arbeidet intenst med å rette disse to feilene etter lanseringen. En "hotfix" skal være på vei, men når den kommer er enda uklart.
Halo 2 (Anniversary) kommer til MCC på PC 12. mai
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Den 12. mai blir det neste spillet i pakken Master Chief Collection til PC lansert, nemlig Halo 2: Anniversary. Her er lanseringstraileren:
Halo 1 lansert på PC som del av Halo: Master Chief Collection
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
For bare et par timer siden lanserte 343 Industries Halo: Combat Evolved Anniversary til spillpakken Master Chief Collection på PC. Man får tilgang til Halo 1 enten ved å kjøpe helle MCC-pakka, eller ved å kjøpe spillet individuelt for USD 9,99.
PC-utgaven kommer med blant annet 4k UHD-støtte, mulighet for å bruke både mus/tastatur og gamepad, støtte for høyere framerate enn 60 FPS, og muligheter for modding - for å nevne noe. Dessuten er alle funksjonene vi finner i Xbox-versjonen selvfølgelig på plass.
Halo: Infinite - 343 Industries allierer seg med MLG-veteraner
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
Halo: Infinite skal først lanseres mot slutten av året, men 343 Industries har allerede begynt å planlegge esportsatsingen for det kommende spillet. Og i dag kunne de avsløre at de har inngått et partnerskap med selskapet eSports Engine, som ledes av vel ansette veteraner fra Major League Gaming (MLG). Avtalen, som naturlig nok tenner håpet hos mange Halo-fans, ble annonsert gjennom følgende videosnutt:
Halo: Reach er lansert som en del av MCC - også på PC
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
I dag klokken 19 ble Halo: Reach lansert som del av Master Chief Collection på Xbox One. Samtidig ble også Master Chief Collection lansert til PC, foreløpig med Halo: Reach som eneste spill i pakken.
I den forbindelse har 343 Industries laget en egen velkomstside for dem som for første gang setter sine virtuelle ben i Halo: Master Chief Collection og Halo: Reach.
Halo: Reach kommer til Master Chief Collection 3. desember
- Skrevet av: Stian Øby Johansen
343 Industries avslørte i dag endelig lanseringsdatoen for Halo: Reach til Master Chief Collection på både Xbox og PC: 3. desember 2019. I den forbindelse la de også ut denne traileren:


